بچه‌های کرمان به زبان انگلیسی هم کتاب می‌خوانند

بچه‌های کرمان به زبان انگلیسی هم کتاب می‌خوانند

با تلاش باشگاه کتاب‌خوانی انگلیسی اندیشه‌ورزان فرهمند

باشگاه کتاب‌خوانی انگلیسی اندیشه‌ورزان فرهمند اگر در ایران بی‌همتا نباشد، که گویا نیست، قطعا در استان کرمان یکتا و تکینه است . این باشگاه محصول تلاش و ابتکار 2 خواهر دوقلوی کرمانی است که هر دو در رشته مترجمی زبان انگلیسی درس خوانده و در مقطع کارشناسی ارشد در همین کرمان فارغ‌التحصیل شده‌اند. شیما و شیوا فرهمند مبتکر و مبدع اولین باشگاه کتابخوانی انگلیسی در ایران، در ابتدا صاحبان موسسه آموزش زبان انگلیسی اندیشه‌ورزان فرهمند هستند که در آموزشگاه خود دست به یک ابتکار همگون با رویکرد ترویج کتاب‌خوانی همراه با تم‌های مختلف (شب یلدا و...) نیز زده‌اند که چندی پیش در کرمان جشنواره استانی آن پایان یافت و موسسه‌ آنها به عنوان یک باشگاه مبتکر به تهران معرفی شد.

 

قضیه از این قرار است: این 2 خواهر اول آذر ماه گذشته از فعالیت‌ باشگاه‌های کتاب‌خوانی مطلع و در رفت و آمد به اداره ارشاد متوجه می‌شوند که اختتامیه سومین دوره جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان 13 بهمن ماه در استان برگزار می‌شود و برگزیدگان این دوره به سطح ملی راه می‌یابند.
 آنها متناسب با حرفه‌شان که آموزش زبان انگلیسی است، طرح کتاب‌خوانی به زبان انگلیسی را ارائه می‌کنند و در مدتی کمتر از 45 روز باشگاهی را تاسیس و 21 نفر نوجوان را که قادر به مطالعه به زبان انگلیسی بودند، از بین زبان‌آموزان خود انتخاب می‌کنند، با هم کتاب انگلیسی می‌خوانند و در جام باشگاه‌ها شرکت می‌کنند و اکنون منتظرند تا بازتاب کار خود را در سطح ملی ببینند. آنها از مسئولان مربوط شنیده‌اند که ایده کتاب‌خوانی به زبان انگلیسی و نامه نوشتن به نویسنده به همین زبان که ابتکار آنها است، امسال برای اولین بار از کرمان در سطح ملی در جام باشگاه‌های کتاب مطرح شده و از سال آینده در سطح کشور سرفصلی با این عنوان باز خواهد شد.
آنچه در ادامه می‌خوانید مروری بر کار و تلاش این 2 خواهر پرانگیزه همشهری است که از زبان خودشان روایت می‌شود.
  فرصت‌مان کم بود 
شیما فرهمند به راه‌اندازی «کلوپ کتابخوانی انگلیسی» یعنی همان باشگاه کتابخوانی انگلیسی در آموزشگاه خودشان اشاره می‌کند و می‌گوید: در این کلوپ  نوجوانان و جوانان علاقه‌مند، کتاب‌های مناسب سن خود را به زبان انگلیسی می‌خوانند، به نویسنده کتاب‌ها به زبان انگلیسی نامه می‌نویسند و بعضا از روخوانی و مطالعه کتاب‌ها فیلم می‌گیرند.
او در توضیح مسیر ابتکاری خود می‌گوید: ما خیلی دیر متوجه شدیم که در استان کرمان ثبت نام باشگاه کتابخوانی آغاز شده است، این اتفاق از مهرماه شروع شده بود اما ما از آذرماه متوجه این موضوع شدیم. بنابراین فرصت‌مان خیلی کم بود.
این مدرس دانشگاه ادامه می‌دهد: از آنجایی که من و خواهرم مرکز تخصصی زبان انگلیسی داریم و مشغول به تدریس زبان در دانشگاه‌های مختلف نیز هستیم، علاقه‌مند به تاسیس اولین باشگاه کتابخوانی انگلیسی در ایران شدیم. طبق اظهار نظر شیما فرهمند تنها 4 هفته تا مراسم اختتامیه جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی در استان باقی مانده بوده که آنها فعالیت خود را آغاز می‌نمایند.
آنها در این 4 هفته 21 نفر از زبان‌آموزان آموزشگاه خود را انتخاب کرده‌اند، 4 جمعه دور هم نشسته‌اند، 10 کتاب را به زبان انگلیسی خوانده‌اند و به نقد و بررسی آنان پرداختند و از بین این 10 کتاب، 1 کتاب را با رای‌گیری خود بچه‌ها انتخاب کرده‌اند و آن کتاب را به یک نمایشنامه ساده به زبان انگلیسی تبدیل کرده‌اند و با کمک خود بچه‌ها نمایشی را اجرا کرده‌اند و از آن نمایش فیلم گرفته‌اند. همچنین با نویسنده این کتاب (پروفسوردیوید آلموند) از طریق ایمیل ارتباط برقرار کردند.
 نویسنده این کتاب در پاسخ به نامه‌های اعضای این باشگاه ایمیلی فرستاده و چنین نوشته‌ است: «بسیار خرسندم که کتاب من به عنوان کتاب برگزیده باشگاه شما انتخاب شده است. فعالیت کتابخوانی به زبان انگلیسی را همچنان ادامه دهید.»
فیلم نمایشی بچه‌ها را که می‌بینم از شوق در پوست خودم نمی‌گنجم چرا که 3 نفر نوجوان دبیرستانی کرمانی را می‌بینم که به زبان انگلیسی نمایشنامه بازی می‌کنند، ذوق می‌کنم چون این بچه‌ها نماینده یک نسل هستند، نسلی که توانایی‌هایی افزون بر نسل‌های گذشته دارد. این نسل نسل ارتباطات است! 

 برای استعدادهای نوجوانان و جوانان کرمان بسترسازی می‌کنیم 
شیوا فرهمند از علاقه‌ مشترک‌ خودش و خواهرش به زبان انگلیسی می‌گوید و معتقد است دانستن زبان دوم، دنیای هر آدمی را وسیع‌تر می‌کند و به فرد در ارتباط بهتر کمک می‌کند  و توضیح می‌دهد: من و خواهرم با همین دیدگاه، آموزش زبان انگلیسی را شروع کردیم و جدای از باشگاه کتابخوانی، نزدیک به 100 نفر زبان آموز داریم. ما سعی می‌کنیم برای استعدادهای نوجوانان و جوانان کرمان بسترسازی ‌کنیم.
شیوا فرهمند در توضیح اهداف خود می‌گوید: « تلاش برای الفت دادن  نوجوانان و جوانان با دنیای کتاب، ترویج کتابخوانی به زبان انگلیسی، فراهم نمودن مکانی برای گردهمآیی دوستداران ادبیات داستانی به زبان انگلیسی، آموزش تولید یک نوشته خلاق به این زبان، راه‌اندازی اردوها و بازی‌های کتاب، اجرای نمایش و تئاتر، قرار گرفتن در جریان آثار فرهنگی و تاریخی شهر کرمان و توضیح جاذبه های گردشگری به زبان انگلیسی، نحوه نامه‌نگاری و ایمیل  به زبان اصلی به نویسندگان انگلیسی زبان کتاب‌های برتر از مهمترین سرفصل‌هایی بوده که آنها را سرلوحه تلاش خود در کلوپ کتابخوانی انگلیسی قرار داده‌ایم.همچنین کلیه رسومات ایرانی از جمله شب یلدا را به زبان انگلیسی مورد بحث قرارداده ایم. » 
ین مدرس دانشگاه به شیوه‌های متفاوت دیگری که برای معرفی کرمان به زبان انگلیسی انجام می‌دهند نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: «سعی می‌کنیم از روش‌های خلاقانه برای آموزش زبان انگلیسی استفاده کنیم و به طور موازی به معرفی بیشتر شهرمان نیز به این زبان بپردازیم. با همین انگیزه با اعضای باشگاه کتاب جلسات مختلفی را در مراکز تاریخی شهر کرمان برگزار کرده‌ایم و سعی کرده‌ایم اطلاعات این مکان‌ها را به زبان انگلیسی با اعضای باشگاه مرور کنیم.
شیوا فرهمند معتقد است این نوع فعالیت به مرور به معرفی بیشتراستان کرمان در جهان می‌انجامد.
او روزی را که به باغ فتح‌آباد رفته بودند تا اطلاعات این باغ را به زبان انگلیسی مرور کنند به عنوان شاهد مثال خاطر نشان می‌کند و می‌گوید: در آن روز چندین توریست به باغ آمده بودند که مشتاقانه به صحبت‌های ما گوش می‌کردند و پاسخ سوالات خود را می‌گرفتند.
در نهایت با توجه به گزارشی که مدیران این باشگاه می‌دهند، باشگاه در برنامه‌های مختلف به زبان انگلیسی فعالیت و جلسات را تشکیل می‌دهد و به همین زبان در رقابت‌های جام نیز شرکت خواهد کرد. آنها در توصیف شیوه کارشان می‌گویند: در این باشگاه، سکوت معنای چندانی ندارد  افراد می‌توانند بلند بلند حرف بزنند و با خیال راحت صحبت  کنند با این امید که استعدادهای پنهان فرزندان شهر و دیارمان بستری برای شکوفایی پیدا کند. 
باری؛ شیوا و شیما فرهمند همشهریان فعال و مبتکری هستند که هر دو فارغ‌التحصیل مترجمی زبان انگلیسی در شهر خود هستند و حتی اگر خود به این انگیزه آگاه نباشند اما آموزشگاه زبان  فرهمند را تاسیس کرده‌اند تا برای شناساندن بستر پرظرفیت تاریخی و فرهنگی کرمان به جهان بکوشند ومهارت مکالمه ، خواندن ، نامه نگاری و ایمیل به زبان انگلیسی را ارتقا ببخشند.

مرجان افشاری راد

ارسال نظر