کرمان، پایتخت کتاب ایران می‌شود

کرمان، پایتخت کتاب ایران می‌شود

«پایتخت کتاب ایران»، عنوان طرحی است که هر سال بر مبنای آن، یکی از شهرهای ایران به‌عنوان «پایتخت کتاب ایران» انتخاب می‌شود...

«پایتخت کتاب ایران»، عنوان طرحی است که هر سال بر مبنای آن، یکی از شهرهای ایران به‌عنوان «پایتخت کتاب ایران» انتخاب می‌شود. بخش‌هایی از این طرح، از پایتخت جهانی کتاب الگوبرداری شده، اما ساختار اجرایی آن براساس شاخص‌های فرهنگی کشورمان بومی‌سازی شده و تاکنون، در رقابت بین شهرهای ایران، اهواز، نیشابور، بوشهر، کاشان، شیراز و یزد به‌عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شده‌اند.

سال گذشته با تصویب شورای فرهنگ عمومی استان کرمان در 26 مردادماه 1398، تلاش برای انتخاب کرمان به‌عنوان «پایتخت کتاب ایران» آغاز و به همین منظور جلساتی در سطوح مختلف برگزار شد.

همچنین طی مکاتبه‌ای در تاریخ 20 آبان‌ماه 1398، اجرای این مهم به شهرداری کرمان واگذار و مقرر شد شهرداری کرمان موضوع انتخاب «کرمان، به‌عنوان پایتخت کتاب ایران» را با همکاری سایر دستگاه‌های مربوط پیگیری کند.

در ادامه و پس از برگزاری جلساتی در دفتر شهردار کرمان، پیگیری این مهم به‌طور جدی در دستور کار قرار گرفت، اما در اواخر سال گذشته به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، برگزاری جلسات برای حرکت به سمت انتخاب کرمان به‌عنوان پایتخت کتاب ایران، به تأخیر افتاد تا این‌که امروز به همین منظور نخستین جلسه در سال‌جاری با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مربوط، در دفتر معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان برگزار شد.  

معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان در این جلسه با بیان این‌که کرمان، ظرفیت‌های زیادی برای انتخاب به‌عنوان پایتخت کتاب ایران دارد، گفت: ازجملۀ این ظرفیت‌ها، وجود نویسندگان سرشناس کرمانی است که بعضاً حتی در سطح جهانی شناخته شده‌اند.

محمد جهانشاهی افزود: بخش زیادی از اقداماتی که باید برای انتخاب کرمان به‌عنوان پایتخت کتاب ایران انجام دهیم، به‌صورت روزانه در دستور کار دستگاه‌های مختلف ازجمله حوزۀ فرهنگی شهرداری کرمان قرار دارد که اگر این اقدامات را هدفمند و به‌عنوان برند دنبال کنیم، می‌توانیم به این موفقیت دست یابیم.

وی ادامه داد: مدل‌های شهرهایی که تاکنون در این زمینه به موفقیت رسیده‌اند، پیش روی ماست؛ بنابراین، باید با استفاده از مدل‌های شهرهای موفق و نوآوری و خلاقیت، تلاش کنیم تا کرمان، به‌عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شود.

مرادی، نماینده آموزش و پرورش نیز در این نشست، انتخاب کرمان به‌عنوان پایتخت کتاب ایران را مهم و ارزشمند خواند و گفت: این اتفاق می‌تواند به افزایش سرانۀ مطالعه کمک کند.

وی بر همکاری و مشارکت تمام دستگاه‌های دولتی و خصوصی برای دست‌یابی به این مهم تأکید کرد.

خداترس، نماینده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان هم بر پرهیز از موازی‌کاری تأکید کرد و گفت: انتخاب کرمان به‌‌عنوان پایتخت کتاب ایران، بهانه‌ای برای تشویق اقشار مختلف به مطالعه و کتاب‌خوانی خواهد بود.

وی افزود: برای دست‌یابی به این مهم باید جامعۀ هدف هر دستگاه مشخص و برنامۀ اجرایی تدوین و تبیین شود.

کمالی، نماینده اداره‌کل کتابخانه‌های استان کرمان هم با بیان این‌که پایتخت کتاب ایران، صرفاً نباید یک عنوان باشد، گفت: دست‌یابی به این مهم باید موجب افزایش شاخص‌های کتاب‌خوانی در اقشار مختلف شود.

وی افزود: برای انتخاب کرمان به‌‌عنوان پایتخت کتاب ایران، تمام مدیران دستگاه‌ها باید دغدغه داشته باشند؛ بنابراین، جلسات باید در دستگاه‌های مختلف برگزار شود، تا مدیران دستگاه‌ها بیشتر احساس مسئولیت کنند.

نماینده اداره‌کل کتابخانه‌های استان کرمان ادامه داد: همچنین برای انتخاب کرمان به‌‌عنوان پایتخت کتاب ایران، باید اعتبارات آن نیز مشخص شود و تخصیص یابد.

کمالی با بیان این‌که کرمان دارای 130 باب کتابخانه است، گفت: یک میلیون و 300 جلد کتاب در کتابخانه‌های این نهاد وجود دارد؛ ضمن این‌که 100 هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که سالانه سه میلیون کتاب به امانت می‌برند.

افشاری، نماینده اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز با بیان این‌که تاکنون، شهرهای رفسنجان و زرند به‌عنوان شهر خلاق در حوزۀ کتاب انتخاب شده‌اند، گفت: کرمان ظرفیت‌های زیادی برای انتخاب به‌‌عنوان پایتخت کتاب ایران دارد، اما برای دست‌یابی به این مهم، تمام دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی باید مشارکت کنند.

وی به برگزاری نمایشگاه‌های کتاب کرمان اشاره کرد و گفت: سال گذشته در نمایشگاه کتاب استان، دو میلیارد و 400 میلیون تومان کتاب فروخته شده که نشان‌دهندۀ علاقه‌مندی مردم کرمان به کتاب است.

حسنخانی، نماینده صداوسیمای مرکز کرمان نیز در این نشست با بیان این‌که اعتبارات لازم برای انتخاب کرمان به‌عنوان پایتخت کتاب ایران، باید تأمین شود، گفت: ضرورت دارد بنگاه‌های اقتصادی استان در این زمینه مشارکت کنند.

وی افزود: همچنین برنامۀ مدون برای این مهم باید توسط مشاور دارای صلاحیت تدوین شود.

حسنخانی در خصوص وظیفۀ صداوسیما در زمینۀ انتخاب کرمان به‌عنوان پایتخت کتاب ایران گفت: وظیفۀ صداوسیما، پوشش خبری برنامه‌هایی است که در این زمینه برگزار می‌شود.

امیری، نماینده اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان کرمان نیز برنامه‌ریزی و ارایۀ طرح کوتاه‌مدت و بلندمدت برای دست‌یابی به انتخاب کرمان به‌عنوان پایتخت کتاب ایران را ضروری دانست.

وی همچنین گفت: اداره‌کل تبلیغات اسلامی می‌تواند از ظرفیت مساجد، تکایا و هیأت‌های مذهبی برای دست‌یابی به این مهم استفاده کند.

لازم به ذکر است؛ در این جلسه مقرر شد دستگاه‌های مربوط برنامه‌های خود را برای انتخاب کرمان به‌‌عنوان پایتخت کتاب ایران، تدوین و ارایه کنند.

همچنین ضرورت برنامه‌ریزی برای برگزاری جلسه با حضور مدیران ارشد استان و مدیران دستگاه‌های اجرایی، در جهت انتخاب کرمان به‌‌عنوان پایتخت کتاب ایران، از مواردی بود که در این نشست مورد تأکید قرار گرفت

ارسال نظر