توسعۀ پایدار شهری در گرو توجه به مسایل فرهنگی است

توسعۀ پایدار شهری در گرو توجه به مسایل فرهنگی است

شهردار کرمان توسعۀ پایدار شهری را در گرو توجه به مسایل فرهنگی دانست.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، سیدمهران عالم‌زاده در نشست هم‌اندیشی در خصوص موضوع «کرمان، پایتخت کتاب ایران» گفت: اگر بخواهیم به توسعۀ پایدار شهری برسیم، بدون توجه به مسایل فرهنگی، فرهنگ شهروندی و ارتقای شاخص‌های فرهنگی میسر نخواهد شد؛ بنابراین، رویدادمحوری، یکی از مواردی است که در دستور کار شهرداری کرمان قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که پیگیر مطرح کردن شهر کرمان به‌عنوان پایتخت فعالیت‌های فرهنگی و هنری هستیم تا اخبار فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی کرمان همواره در سطح ملی و بین‌المللی مطرح شود، به موضوع «پایتخت کتاب ایران» اشاره کرد و گفت: هر سال یکی از شهرهای کشور به‌عنوان «پایتخت کتاب ایران» معرفی می‌شود؛ بنابراین، این موضوع می‌تواند یکی از رویدادهای فرهنگی سال آینده در شهر کرمان باشد و کرمان با این عنوان معرفی شود.

شهردار کرمان افزود: موضوع «شهر دوستدار کودک» هم در دستور کار قرار دارد؛ بنابراین، اگر این دو اتفاق هم‌راستا شوند؛ با هم‌افزایی مضاعف در این حوزه‌ها، شاهد اتفاقات مطلوبی در حوزۀ فرهنگی و اجتماعی خواهیم بود.

عالم‌زاده با تأکید بر ضرورت استفاده از تجارب سایر استان‌ها در این حوزه تأکید کرد: باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق و حساب‌شده، اقداماتی که انجام می‌گیرد، اثربخشی لازم را داشته باشد.

 

طرح «پایتخت کتاب ایران»، گامی در جهت افزایش سرانۀ مطالعه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز در این نشست، با اشاره به این‌که طرح «پایتخت کتاب ایران»، به ابتکار و همت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفته است، گفت: ازجمله اهداف این طرح، تلاش برای ترویج کتابخوانی است.

محمدرضا علی‌زاده، پایین بودن سرانۀ مطالعه را یکی از مسایل و مشکلات حوزۀ کتابخوانی برشمرد و افزود: بسیاری از مسایل و معضلات جامعه از این مسأله نشأت می‌گیرد؛ بنابراین، باید در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه، اقدامات مؤثرتری انجام گیرد.

وی اجرای طرح «پایتخت کتاب ایران» را گامی در جهت افزایش سرانۀ مطالعه و گسترش و ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه دانست.

 

ضرورت تلاش بیشتر دستگاه‌های متولی برای ترویج فرهنگ مطالعه

رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورای اسلامی شهر کرمان هم در این نشست گفت: با تدارک برنامه‌های مختلف، سازمان‌دهی امکانات و زیرساخت‌های شهری و ارایۀ روش‌های نوین کتابخوانی، می‌توانیم به جایگاه مطلوبی در حوزۀ کتاب و کتابخوانی و تحقق طرح «پایتخت کتاب ایران» در کرمان برسیم.

زهرا لری افزود: باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق در حوزۀ کتابخوانی، به‌گونه‌ای عمل کنیم که کرمان بتواند جایگاه ویژۀ خود را در زمینۀ ترویج و ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی پیدا کند.

وی با اشاره به طرح «پایتخت کتاب ایران» اظهار امیدواری کرمان بتواند در سال 1400 این امتیاز را کسب کند و در سطح ملی مطرح شود.

لری افزود: هم‌چنین براساس سیاست‌های فرهنگی شورای اسلامی شهر کرمان در سال جدید، موضوع تعمیق باورها و ارزش‌های ملی، دینی، انقلابی و هویتی و ترویج فرهنگ مطالعه در شهر کرمان جایگاه خاصی دارد.

رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورای اسلامی شهر کرمان در عین حال بیان کرد: البته ترویج فرهنگ مطالعه بین شهروندان، به تلاش دستگاه‌های اجرایی که به‌طور تخصصی در این حوزه فعالیت دارند، نیاز دارد.

لری با اشاره به طرح «پایتخت کتاب ایران» گفت: طرح «شهر دوستدار کودک» هم می‌تواند مکمل این طرح باشد؛ بنابراین، این دو طرح باید موازی با هم پیش بروند تا شاهد نتایج خوبی در این زمینه باشیم.

وی افزود: قطعاً نهادینه‌شدن فرهنگ کتابخوانی از سنین کودکی و مهدهای کودک باید مورد توجه قرار گیرد و باید با تغییر و تحول نگرش‌ها و رویکردها در حوزۀ فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، گام‌های مؤثری در زمینۀ ترویج فرهنگ کتابخوانی برداریم.

رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورای اسلامی شهر کرمان تأکید کرد: باید با فرهنگ‌سازی در اماکن عمومی ازجمله ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی و مراکز شبه‌خانواده و زندان‌ها و با ایجاد بستر و زمینۀ لازم، سرانۀ مطالعه را افزایش داد.

لری افزود: ارایۀ کتاب‌های صوتی و ایجاد شبکه‌های اجتماعی خاص و هدفمند در حوزۀ کتابخوانی می‌تواند به‌عنوان حرکتی مؤثر در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی باشد.

وی اظهار امیدواری کرد با توجه به پیشینۀ تاریخی و قدمت کرمان، به جایگاه مطلوبی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی برسیم.

ارسال نظر