شهردار کرمان

شهردار کرمان

شادی حق مردم کرمان است

اشاره: جشنوارۀ تابستان کرمان (بیست تا بیست)، با هدف ایجاد زمینه‌ای برای آموزشِ «با هم زیستن در شهر»، «شاد زیستن در شهر»، «با امید زیستن در شهر»، «همدل بودن در شهر»، «معرفی توانمندی‌های شهر»، «معرفی جاذبه‌های شهر»، «توسعۀ گردشگری شهری»، «استفاده از شب‌های زیبا و پرستارۀ کرمان» و در یک جمله: تحقق شعار «همۀ ما یک شهر داریم»، از بیستم تیرماه آغاز شد و تا بیستم مردادماه ادامه دارد. دهۀ دوم این جشنواره ویژۀ خانواده‌ها و به‌خصوص کودکان و نوجوانان است که توسط شهرداری کرمان و با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با عنوان شادپیمایی کودکان به همراه خانواده‌ها، اجرا خواهد شد.در دهۀ دوم این جشنواره، با عنوان «شور عروسک‌ها؛ شادی کودک‌ها»، کودک‌ها با عروسک‌هایشان، در مسیر بولوار 22 بهمن، از سه‌راه ساوه تا روبه‌روی شهربازی شادپیمایی خواهند کرد؛ ضمن این‌که در طول این مسیر، برنامه‌های جذاب و متنوعی تدارک دیده شده است.

 

‌جشنوارۀ تابستان کرمان، فرصتی مناسب برای با هم بودن
شهردار کرمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار کرمان‌شهر در خصوص جشنوارۀ تابستان کرمان گفت: برپایی رویدادهایی مثل جشنوارۀ تابستان کرمان، موجب توجه بیشتر به فضای شهر می‌شود.
سیدمهران عالم‌زاده به اجرای دهۀ دوم جشنوارۀ تابستان کرمان در بولوار 22 بهمن اشاره کرد و گفت: به‌طور مثال اجرای دهۀ دوم جشنوارۀ تابستان کرمان در بولوار 22 بهمن، باعث شده فضای این بولوار کمی مناسب‌تر و برای حضور مردم آماده‌سازی شود.
وی افزود: به‌طور کلی اجرای رویداهای شهری موجب توجه بیشتر به فضاهای شهری و مناسب‌سازی این فضاها می‌شود.
شهردار کرمان به روزهای گرم تابستان هم اشاره کرد و گفت: در روزهای گرم تابستان، امکان بیرون آمدن از خانه وجود ندارد؛ بنابراین، شب‌های تابستان به‌ویژه شب‌های زیبای شهر کرمان، فرصت مناسبی است برای با هم بودن، تفریح و پیاده‌روی که رویدادهایی مثل جشنوارۀ تابستان کرمان، بهانه‌ای مناسب برای بیرون آمدن مردم از خانه‌ها فراهم می‌کند.
عالم‌زاده افزود: به خصوص زندگی در آپارتمان‌ها و خانه‌های کوچک، ایجاب می‌کند از فضای عمومی شهر بیشتر استفاده کنیم.
رییس ستاد شهر دوست‌دار کودک هم‌چنین با بیان این‌که کودکان سرمایه‌های اصلی کشور محسوب می‌شوند، گفت: با اجرای این رویدادها علاوه بر پُر کردن اوقات فراغت کودکان، می‌توانیم آموزش‌های لازم را نیز به کودکان ارایه کنیم.
عالم‌زاده در عین حال بیان کرد: البته طول کشیدن برنامه‌ها تا پاسی از شب، شاید برای بچه‌ها زمان مناسبی نباشد، اما از خانواده‌ها درخواست می‌کنیم زمان خواب بچه‌ها را به‌گونه‌ای تنظیم کنند تا بتوانند در شب‌های تابستان از برنامه‌های متنوع دهۀ دوم جشنوارۀ تابستان کرمان استفاده کنند.

 ‌معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری با بخشی از بودجۀ اندکش مشغول ساماندهی این رویدادهاست
وی با بیان این‌که نبود فضای استاندارد دلیل نمی‌شود همه دست‌روی‌دست بگذاریم؛ بلکه باید با احتیاط و ملاحظه بیشتر از ظرفیت‌های موجود در شهر به شکل کارشناسی استفاده کنیم، تصریح کرد: ایراد گرفتن بسیار آسان است و قطعاً برنامه‌ریزان در حوزۀ شهری به‌ویژه در معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری می‌دانند این‌گونه اقدامات ممکن است ایراداتی هم داشته باشد، اما پذیرفته‌اند که به برخی اظهارنظرهای بی‌اساس توجه نکنند و در راستای افزایش نشاط و شادابی، به اجرای این‌گونه رویدادها برای مردم ادامه دهند.
شهردار کرمان هم‌چنین گفت: ممکن است در برخی محافل مطرح شود میلیاردها تومان صَرف این‌گونه رویدادها می‌شود؛ درحالی‌که معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان با بخشی از بودجۀ اندک و بسیار خجالت‌آور خود، مشغول ساماندهی این رویدادهاست و توانش را صَرف جذب حامی مالی و استفاده از ظرفیت‌های بالقوۀ شهر کرده است.
رییس ستاد شهر دوست‌دار کودک هم‌چنین در رابطه با دهۀ دوم جشنوارۀ شهروندی تابستان کرمان گفت: اجرای برنامه‌های ویژۀ کودکان، در اولویت برنامه‌های جشنوارۀ شهروندی تابستان کرمان است.
عالم‌زاده با اشاره به این‌که مخاطبِ حدود 40 درصد از برنامه‌های فرهنگی تفریحی شهرداری کرمان در جشنوارۀ شهروندی تابستان کرمان «20-20»، کودکان هستند، گفت: توجه به نیازهای فکری و جسمی کودکان، در اولویت برنامه‌های فرهنگی و هنری شهرداری کرمان قرار دارد.
وی ضمن تقدیر از این رویکرد معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری گفت: دهۀ دوم جشنوارۀ شهروندی تابستان کرمان «20-20» نیز به‌صورت کاملاً ویژه و اختصاصی، به کودکان و حضور اجتماعی آن‌ها همراه با خانواده‌ها اختصاص یافته است؛ ضمن این‌که برنامه‌های دهه‌های اول و سوم نیز کودکان مورد توجه قرار گرفته‌اند.

 ‌گام‌های مقدماتی برای ایجاد شهر دوست‌دار کودک
شهردار کرمان با اشاره به این‌که شهرداری گام‌های مقدماتی را برای ایجاد شهر دوست‌دار کودک آغاز کرده است، گفت: 30 درصد جمعیت کشور، زیر 18 سال هستند و به‌دلیل این‌که توجه به دوران کودکی و نیازهای رشدی آن‌ها اهمیت فراوانی دارد، رویکرد اصلی برنامه‌های فرهنگی هنری شهرداری کرمان علاوه بر شادی شهروندان، توجه به نیازهای کودکان شهر کرمان است.
عالم‌زاده افزود: از ابتدای مرداد تا 10 مردادماه که بخش دوم جشنوارۀ شهروندی تابستان کرمان برگزار می‌شود، با مشارکت نهادهای فعال در حوزۀ کودکان، برنامه‌های متعدد و خلاقانه‌ای برای کودکان و خانواده‌ها در نظر گرفته شده است.

 ‌تشریح برخی از برنامه‌های دهۀ دوم جشنوارۀ تابستان کرمان
شهردار کرمان با اشاره به برخی برنامه‌های دهۀ دوم جشنوارۀ تابستان کرمان گفت: برپایی غرفه‌های کتاب، اسباب‌بازی و خوراکی مناسب، ویژۀ کودکان و نوجوانان در کنارگذر بولوار 22 بهمن، ایجاد ایستگاه‌های متنوع شامل برنامه‌های نمایش عروسکی و موسیقی ویژۀ کودکان و نوجوانان، ایجاد ایستگاه‌هایی برای اجرای برنامه‌های ورزش همگانی با حضور همۀ اعضای خانواده، توسط هیأت ورزش‌های همگانی، پیاده‌روی بزرگ خانواده‌های کرمانی، توسط هیأت ورزش‌های همگانی در یکی از شب‌های زیبای این جشنواره، مسابقۀ بزرگ کتابخوانی با ایجاد ایستگاه‌های خدمات فرهنگی سیار کتابخوانی و معرفی کتاب‌های خوب برای کودکان و نوجوانان، توسط اکیپ‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سایر مؤسسات و تشکل‌های مرتبط، ازجمله برنامه‌های دهۀ دوم جشنوارۀ تابستان کرمان است.
عالم‌زاده ایجاد چهار ایستگاه ویژۀ عروسک‌های غول‌پیکر، با برنامه‌ها و پیام‌های مرتبط با حوزۀ مسایل اجتماعی و شهروندی همراه با اجراهای شادِ موزیکال، حضور حداقل پنج چهرۀ شاخص حوزۀ کودکان و نوجوانان در خلال برنامه‌ها، نمایش فیلم‌های برگزیدۀ کودک و نوجوان در فضای باز و سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اجرای ویژه‌برنامه جُنگ شادی در محوطۀ شهربازی کرمان، هر شب از ساعت 21:30 تا 24 و اجرای برنامۀ نورافشانی در خلال برنامه‌های شادپیمایی را از دیگر برنامه‌های دهۀ دوم برشمرد.

 ‌دور شدن از دنیای مجازی، یکی از اهداف جشنوارۀ تابستان کرمان
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان هم با اشاره به مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با شهرداری کرمان برای اجرای برنامه‌های دهۀ دوم جشنوارۀ شهروندی تابستان کرمان، در خصوص ضرورت این‌گونه اقدامات گفت: اجرای این‌گونه رویدادها برای دورهمی بیشتر خانواده‌ها، مأنوس شدن بچه‌ها با سایر هم‌سالان و گریز از دنیای مجازی ضرورت دارد.
محسن روحی در رابطه با برنامه‌هایی که توسط کانون پرورش کودکان و نوجوانان استان کرمان در دهۀ دوم جشنواره اجرا می‌شود، گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با توجه به رسالتی که دارد، در حوزه‌های معرفی کتاب کودک، قصه‌گویی، کارگاه سفالگری، شادپیمایی عروسک‌های غول‌پیکر، نمایش عروسکی، نمایش فیلم‌های سینمایی و انیمیشن کودک و نوجوان، کار با دورریختنی‌ها و کاغذ و هم‌چنین فعالیت‌هایی در حوزه‌های علوم و نجوم، با شهرداری کرمان مشارکت دارد.
وی در توضیح برنامه شادپیمایی افزود: این ایده  که به مدت یک شب اجرایی می‌شود، از  پیشنهادات کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان بوده که با استقبال شهردار محترم و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری روبرو شد؛ در این شادپیمایی برنامه‌های جذابی در پیش‌بینی قرارگرفته است که خانواده‌ها در کنار ورزش دسته جمعی با بخشی از فعالیت‌های کانون نیز آشنا می‌شوند.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان با اشاره به سخنانی که در جلسات مشترک کانون با اعضای شورای شهر پیرامون شهر دوست‌دار کودک مطرح شده است، اظهار داشت: «انتظار می‌رود که این جشنواره آغازی باشد برای توجه ویژه به حوزه  کودک نوجوان.»

 ‌آماده‌سازی بولوار ۲۲ بهمن برای برگزاری جشنوارۀ تابستان کرمان 
شهردار منطقه چهار کرمان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار کرمان‌شهر از آماده‌سازی بولوار ۲۲ بهمن برای برگزاری جشنوارۀ تابستان کرمان «20-20» خبر داد.
محمدحسین مؤمنی با بیان این‌که جشنوارۀ تابستان کرمان، از 20 تیرماه آغاز شده و تا 20 مردادماه ادامه دارد، به برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری، ورزشی و تفریحی این جشنواره اشاره کرد و گفت: با توجه به این‌که دهۀ دوم این جشنواره از یکم مرداد تا دهم مردادماه، با عنوان شادپیمایی کودکان و عروسک‌ها در بولوار 22 بهمن برگزار خواهد شد؛ اقدامات مختلفی ازجمله به‌سازی دو آب‌نما، به‌سازی فضای سبز و کاشت درخت و درختچه، هرس فرم درختان، رنگ‌آمیزی جدول‌ها و مبلمان شهری، زیرسازی و آسفالت پیاده‌راه، تجهیز و آماده‌سازی سرویس بهداشتی، ساخت و نصب پل عابر پیاده، نصب نیمکت و سطل زباله، نورپردازی، نصب پایه‌چراغ روشنایی، رفع مشکل روشنایی و اجرای نمای پله‌های المان رهایی در این بولوار در حال انجام است.
وی افزود: طول بولوار 22 بهمن، (از میدان خواجو تا میدان پژوهش)، حدود سه کیلومتر است که یک کیلومتر از تقاطع ساوه تا روبه‌روی شهربازی، احیا خواهد شد.
شهردار منطقه چهار ادامه داد: خوشحالیم دهۀ دوم این جشنواره قرار است در بولوار 22 بهمن اجرا شود تا ضمن احیای این بولوار، شهروندانی که از سالیان گذشته با بولوار 22 بهمن خاطره دارند، مجدد با این بولوار آشتی کنند.
شهردار منطقه چهار ادامه داد: سعی می¬کنیم قسمتی از بولوار 22 بهمن را که باقی می‌ماند، تا پایان سال به‌سازی کنیم.

 

محمدرضا احمدی

ارسال نظر