سال 99 را با آموزش فراگیر حقوق شهروندی پی می‌گیریم

سال 99 را با آموزش فراگیر حقوق شهروندی پی می‌گیریم

مسیر میدان آزادی تا چهارراه سمیه تحت پوشش آموزش‌های شهروندی در زمینۀ فرهنگ ترافیک قرار می‌گیرد

مسیر میدان آزادی تا چهارراه سمیه تحت پوشش آموزش‌های شهروندی در زمینۀ فرهنگ ترافیک قرار می‌گیرد

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار کرمان گفت: سال 99، سال حرکت‌های بزرگ و فراگیر با مشارکت سایر دستگاه‌ها در حوزه‌های آموزش فرهنگ شهروندی است.
به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، محمد جهانشاهی در نشستی که در خصوص آموزش‌های فرهنگ شهروندی با موضوع ارتقای فرهنگ ترافیک، با حضور رییس پلیس راهور استان، مدیران عامل سازمان‌های حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری و مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری و نمایندگانی از آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزار شد، با تأکید بر فرهنگ‌سازی در حوزه‌های آموزش فرهنگ شهروندی به‌ویژه فرهنگ ترافیک با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط گفت: موضوع‌های پژوهشی در زمینۀ آموزش فرهنگ شهروندی نیز باید جدی گرفته شود.
وی هم‌چنین با اشاره به برگزاری جشنوارۀ شهروندی زمستانی توسط معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان از 13 اسفندماه سال‌جاری با برگزاری آیین بزرگ‌داشت خواجوی کرمانی گفت: یکی از مهم‌ترین بخش‌های جشنوارۀ زمستانی، برنامه‌های مختلف حوزۀ شهروندی ازجمله ارتقای فرهنگ ترافیک و رانندگی است.
معاون فرهنگی اجتماعی شهردار کرمان افزود: در جشنوارۀ شهروندی زمستانی، ارتقای فرهنگ ترافیک در خصوص سه معضل پارک دوبل، تجاوز به خط عابر پیاده و ورود وسایل نقلیه به خط ویژۀ اتوبوس در دستور کار قرار دارد.
جهانشاهی، چاپ تراکت آموزشی به شکل قبض جریمه، اجرای پرفورمنس، برگزاری ورک‌شاپ و پویش فرهنگ شهروندی با موضوع آموزش ترافیک را ازجمله برنامه‌های معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان در جهت ارتقای فرهنگی ترافیک در جشنوارۀ شهروندی زمستانی بیان کرد. 

 شهرداری و پلیس در خط مقدم آموزش‌های شهروندی در حوزۀ ارتقای فرهنگ ترافیک
رییس پلیس راهور استان کرمان هم در این نشست با تأکید بر ضرورت فعالیت‌های فرهنگی در حوزۀ آموزش فرهنگ ترافیک گفت: شهرداری و پلیس در خط مقدم این فرهنگ‌سازی قرار دارند؛ ضمن این‌که درخواست داریم سایر دستگاه‌ها ازجمله آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی هم هم‌چون گذشته در این زمینه کمک کنند.
سرهنگ یوسف نجفی با اشاره به مصوبۀ شورای عالی ترافیک گفت: یکی از مصوبات شورای عالی ترافیک، این است که شهرداری‌های سراسر کشور باید آموزش‌های شهروندی در حوزۀ فرهنگ ترافیک را در دستور کار خود قرار دهند.
وی با بیان این‌که اگر می‌خواهیم انضباط ترافیکی رعایت شود، باید زیرساخت‌های ترافیکی نسبتاً قابل قبول باشد، تصریح کرد: درحالی‌که خیابان‌های شهر خط‌کشی مناسبی ندارد، نمی‌توانیم به مردم بگوییم بین خطوط رانندگی کنید و یا درحالی‌که ایستگاه‌های اتوبوس آشکارسازی نشده، نمی‌توانیم به راننده‌ها بگوییم در ایستگاه اتوبوس توقف نکنند؛ بنابراین، باید برای خط‌کشی معابر و به‌روزرسانی تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی، اعتبار مناسبی ازسوی شهرداری در اختیار سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری قرار گیرد.
رییس پلیس راهور استان کرمان در عین حال اعمال قانون و جریمه‌کردن متخلفان را ضروری دانست و گفت: به‌طور مثال کسی که دوبله توقف می‌کند، باید جریمه شود؛ چراکه شخصی که گواهینامه دارد؛ یعنی می‌داند نباید با خودرو دوبله توقف کرد.
 اجرای طرح بانوان فرهنگ‌یار ترافیک
نجفی هم‌چنین به اجرای طرح بانوان فرهنگ‌یار ترافیک در کشور اشاره کرد و گفت: در این طرح تمام بانوان شاغل در دستگاه‌های دولتی آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند و سپس برای آن‌ها کارت فرهنگ‌یار پلیس صادر می‌شود.
وی افزود: هدف از این اقدام، کمک‌کردن خانم‌ها در ارتقای فرهنگ ترافیک است؛ چراکه خانم‌ها می‌توانند سفیر فرهنگ ترافیک خوبی باشند.

 تخصیص یک میلیارد تومان برای خط‌کشی معابر
مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری کرمان نیز در این نشست با اشاره به خط‌کشی معابر شهری گفت: هرساله دوبار -در اسفندماه و پیش از شروع سال تحصیلی- معابر شهر کرمان خط‌کشی می‌شود.
علی زنگی‌آبادی با اشاره به تخصیص یک میلیارد تومان به سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری برای خرید رنگ و خط‌کشی معابر گفت: به‌زودی و با گرم‌تر شدن هوا، خط‌کشی معابر را شروع خواهیم کرد.
وی در عین حال با اشاره به زیرسازی نامناسب معابر شهر کرمان تصریح کرد: متأسفانه آسفالت معابر و خیابان‌های شهر کرمان بسیار قدیمی و فرسوده است؛ به همین دلیل، خط‌کشی خیابان‌ها کیفیت مناسبی ندارد و خط‌کشی‌ها به سرعت از بین می‌رود.
مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری هم‌چنین از ساخت دو پارک آموزش ترافیک توسط این سازمان خبر داد و گفت: روزانه تعداد زیادی از دانش‌آموزان در این دو پارک آموزش‌های مربوط به فرهنگ ترافیک را فرا می‌گیرند که بسیار تأثیرگذار بوده است.
هادی خدادادی، سرپرست سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرمان نیز در این نشست به همکاری این سازمان در زمینۀ آموزش فرهنگ ترافیک اشاره کرد و گفت: در صورت آماده‌سازی کلیپ و پیام‌های آموزش شهروندی در رابطه با فرهنگ ترافیک، می‌توانیم این کلیپ‌ها و پیام‌ها را در ایستگاه‌های مکانیزۀ اتوبوس در معرض دید مردم قرار دهیم.
وی افزود: هم‌چنین نصب مانیتور در اتوبوس‌های شهر کرمان در دستور کار قرار گرفته است؛ بنابراین، امکان پخش کلیپ‌ها و پیام‌های شهروندی در اتوبوس‌ها نیز وجود خواهد داشت.
لازم به ذکر است؛ در این نشست مقرر شد محدودۀ میدان آزادی و مسیر میدان آزادی تا چهارراه سمیه (طهماسب‌آباد)، به‌صورت پایلوت تحت پوشش آموزش‌های مختلف شهروندی در زمینۀ فرهنگ ترافیک قرار گیرد.

ارسال نظر