مسگری و قلم زنی روی مس

مسگری و قلم زنی روی مس

حرفه مسگری یک قدمت باستانی در ایران دارد و از پنج هزار سال قبل ازمیلاد مسیح جاری بوده است.

حرفه مسگری یک قدمت باستانی در ایران دارد و از پنج هزار سال قبل ازمیلاد مسیح جاری بوده است. در حفاری های باستان شناسی، برخی از ظروف مس، متعلق به شش هزار و چهارصد سال پیش است. با توجه به معادن مس اطراف کرمان حدود پنج هزار سال است که این شهر به خاطر ساخت ظروف مس و دکوراسیون مشهور است. در هنر قلم زنی که به منطقه کرمان منحصر به فرد است،هنرمند  با استفاده از ابزارهای ویژه با توجه به طرح موجود بر روی مس حکاکی می کند.

صنعت مس در کرمان به هزاران سال پیش بر می گردد، باستان شناسان شواهدی را یافته اند که نشان می دهد مردم در منطقه ای نزدیک کرمان مس را در کوره های اولیه می گداختند و از حدود شش هزار سال پیش است که ابزار و ظروف مس را می ساختند، شواهدی است  که تاریخ باستانی بیشتری از این تجارت را در شهداد نشان می دهد.

بازار مس کرمان متعلق به دوران صفویه است و جاذبه توریستی شگفت انگیزی به شمار می رود، موسیقی هماهنگ کوبیدن چکش بر روی مس، ساخت ظروف زیبا و صنایع دستی مس، بازار را پر کرده است.

 

قلم زنی روی مس

قلم زنی هنری است که در آن با استفاده از نوک تیز قلم فولاد و ضرباتی از چکش های سبک، طرح های مختلفی بر روی سطح فلز تشکیل می دهند.

گفته می شود این هنر در ابتدا مخصوص کرمان بوده و در قالب خطوط ساده یا موجدار در اطراف ظروف (مانند بشقاب ها و کاسه ها) استفاده می شد. اما بعد از رفتن به اصفهان توسط برخی از هنرمندان ماهر طراحی متفاوتی از این هنر را توسعه دادند. امروزه این هنر در موارد مختلف استفاده می شود. استفاده از این هنر از ظروف گرفته تا نمادهای زیبا و سردر شرکت ها. مشخصه هر منطقه در این هنر دیده می شود. این هنربه  شکل نقوش اسلامی و خطاطی است. خطوط اسلامی ادامه نقاشی در دوران ساسانی است در واقع طراحی های تزیینی درهم پیچیده شده است. نقوش هم طرح های گل در میان خطوط اسلامی است از جمله طرح شاه عباسی.

  • ۱۳۹۷/۱۲/۰۱

ارسال نظر