قالی

کرمان از جمله پیشگامان این هنر دستی به شمار می رود

برای قرن ها، ایران شهرت خود را به عنوان یک کشور قدیمی در بافندگی فرش های زیبا و ظریف بدست آورده است. فرش کرمان در میان فرش های زیبا و با کیفیت برتر ایران و جهان گنجانده شده است. فرش های کرمان برای طیف گسترده ای از طرح ها، پالت های وسیع، استفاده از رنگ های طبیعی و الیاف، استحکام کششی و مقاومت سایشی و ترکیب رنگ بی نظیر استفاده می شود. فرش کرمان بیش از هر چیز دیگری به خاطر رنگ و طراحی آن است که بسیار مشهور است.

تابلو فرش در کرمان، مانند سایر نقاط ایران، با دو روش متفاوت بافته می شود:

1_ فرش ها برای زیبایی خانه های شهری، این طرح ها نتیجه انحصاری ذهن بافنده است و تار و پودهای آنها توسط دست های  جادویی بافندگان توسعه می یابد. گل رز محبوب ترین شکل در طرح های فرش کرمان است، به ویژه در فرش های سبزیکار راور و گل سرخی. دیگر طرح های معروف فرش کرمان عبارتند از: قاب قرآن، ستونی، خشتی، گلدانی، سرام ​​آتیه، جنگلی ، شکارگاه و لچک ترنج و سبزیکاری راور.

 

2_ فرش های تولید شده توسط زنان عشایر روی دارهای افقی: بافنده های این فرش که متعلق به قبیله ترک (افشاری) هستند در بخش های مختلف کرمان پراکنده هستند؛ آنها از تصاویر ذهنی خود در تولید قالب فرش استفاده می کنند؛ تصاویری که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. این طرح ها محل جغرافیایی بافنده را منعکس می کنند. زادگاه بافندگان را می توان از طریق رنگ و تصاویر مورد استفاده در فرش شناسایی کرد. فرش کرمان در مقایسه با سایر فرش های با ارزش ایرانی، رنگارنگ تر و ضخیم تر است و دارای گل های زیباست.

فرش کرمان بیش از 400 سال دارد و یک تصویر قدیمی از فرش کرمان متعلق به دوران صفویه است.

از همان زمان حداقل قرن 15 میلادی، کرمان مرکز عمده ای برای تولید فرش های با کیفیت بالا بوده است.

به دلیل تقاضای فراوان برای فرش های تولید شده در کرمان و افراد متفاوت این تقاضا، انواع مختلفی از سبک ها و طرح ها تولید شد. فرش های کرمان شامل یک امضاست، یا از بافنده فرش یا از فردی که فرش برای او بافته شده است.

فرش های گلدانی، نوعی از فرش کرمان است که از قرنهای 16 و 17 میلادی متفاوت است، با الگوی گل های تلطیف شده و نخل های بزرگ با گلدان در سراسر فرش مشخص می شود.

فرش های کرمان قرن 18 و بعد از آن، اغلب از الگوهای "شبکه" استفاده می کنند، که میدان مرکزی آن توسط طراحی شبکه ای به بخش های کوچکی تقسیم می شود.

 

فرآیند رنگ برای فرش های کرمان در حالی صورت می گیرد که پشم هنوز گلوله است قبل از ریسیدن، امکان رنگ یکسان را فراهم می کند. رنگ ها می توانند از سپید عاجی، آبی و قرمز تا طلایی و زعفرانی تقسیم شوند.

تولید فرش به مدت طولانی صنعت مهم کرمان به شمار می رفت و فرش کرمان به راحتی شناخته می شده است. رنگ زمینه اغلب قرمز است و الگو با یک مدال مرجع مرکزی همراه با مرز گسترده ای پر از گل غالب می شود. فرشهایی که قبل از جنگ جهانی اول ساخته شده بودند، معمولا دارای نقوش مختلفی از قبیل درختان، حیوانات و نقاشی های شکلاتی هستند.

یک فرش باارزش کرمان در جلوی مجلس سنا قرار دارد. این فرش 100 سال پیش توسط یکی از هنرمندان شهر به نام ابوالقاسم کرباسی بافته شده است و حدود 400 متر مربع است. با وجود بسیاری از مشکلات، به ایالات متحده فرستاده شد. بافنده این فرش اولین بار در مقابل حیاط غربی مسجد بزرگ کرمان، فرش را پهن کرد و ثابت کرد که متراژ آن کمتر از 400 متر مربع نیست. یکی دیگر از فرش های مشهور کرمان، این است که از ایران توسط توم کلیجان به ایالات متحده فرستاده شد، و در زیر ناقوس بزرگ آزادی پهن شده است. در آخر، سفیران صلح بر روی فرش کرمان در ورسای فرانسه ایستادند و قرارداد صلح را امضا کردند.

  • ۱۳۹۷/۱۱/۲۳

ارسال نظر