همه را با یک چشم می‌دیدم

همه را با یک چشم می‌دیدم

به مناسبت چهلم کشته‌شدگان حوادث اخیر شهرهای ایران از جمله اصفهان، رفسنجان، شیراز، یزد و غیره مجلسی در مسجد جامع کرمان از ساعت 8 و 30 روز 9 / 6 / 37 با شرکت عده‌ای حدود 6 هزار نفر از طبقات مختلف مردم تشکیل گردید.

در این جلسه سیدیحیی جعفری منبر رفت و ضمن سخنرانی اظهار داشت ما فریب نیرنگ‌ها و وعده‌های دولت را نمی‌خوریم و بعد پیرامون خواسته‌های مردم و این که تغییر کابینه هیچ‌گونه تغییر اساسی در وضع مملکت به وجود نمی‌آورد و تعطیل قمارخانه‌ها جامعه را اصلاح نمی‌کند مطالبی اظهار و بعد مواردی را به صورت قطعنامه یادآوری کرده که مردم با گفتن جملات صحیح است آنها را تأیید کرده‌اند و در خاتمه به افراد حاضر در جلسه گفته راه‌پیمایی را که قرار است انجام دهند در نهایت آرامش و بدون اقدام حادی برگزار نمایند. پس از سخنرانی وی افراد حاضر در جلسه مذکور که حدود سیصد نفر زن چادری همراه آنان بودند از درب واقع در قسمت بازار مسجد خارج و به طرف میدان مشتاقیه که نزدیک مسجد می‌باشد عزیمت نمودند در دست تعدادی زیادی از این افراد که در راه‌پیمایی شرکت داشتند پلاکاردهایی بود که روی آن جملاتی از قبیل آزادی، استقلال، درود بر خمینی، ما خواهان حکومت اسلامی هستیم، ما زنان کرمانی به ندای آزادی پاسخ می‌گوییم،  نوشته شده بود»
آنچه خواندید به روایت «مرکز برسی استاد تاریخی» متعلق به سند مورخه 19 / 11 / 1356 شماره: 134  می‌باشد.

اکنون که از تاریخ نوشتار سند مذکور دقیقا 40 سال و شش ماه می‌گذرد، ما می‌خواهیم به دیدار همان سیدی برویم که در مسجد جامع 40 سال قبل در حضور 6000 نفر منبر رفته است. 
اکنون او را به نام آیت‌الله سید یحیی جعفری می‌شناسیم که نزدیک به 40 سال در کسوت امام جمعه کرمان در خدمت مردم بود و سنت نیکوی رواداری را در این استان مستمر و نهادینه کرد.
چهره آیت الله اکنون گواهی می‌دهد که روح و روانی آرام دارد و نفسی مطمئن. برای دیدارش به ساختمانی در کوچه آسیاباد می‌رویم که دفتر مدیریت حوزه‌ علمیه استان است و در حال حاضر آیت الله سید یحیی جعفری مدیریت شورای آن را بر عهده دارد.
خیلی دوست داریم با این روحانی نیکو منظر و پاک سیرت گفت‌و‌گویی طولانی و خودمانی انجام دهیم که حال و هوای روحی و جسمانی ایشان، این مجال را به ما نمی‌دهد. اما به هر شکل سر صحبت باز می‌شود.
آقای جعفری می‌گوید: کوتاه بپرسید و سعی کنید نکته‌ای دینی در سوال‌تان نهفته باشد.
مراسم تودیع آیت الله در اتاق بازرگانی کرمان در ذهنمان تداعی می‌شود به یاد می‌آوریم که آنچه در آنجا در سخنان دیگران پررنگ بود، صفت رواداری و سازگاری آیت‌ الله بود، با این تداعی از ایشان می‌پرسیم: شما را در دوران امام جمعه بودن‌تان به رواداری می‌شناسند، خودتان قبول دارید؟
بی‌کلامی بر لب اما با تبسمی بر لب اذعان می‌کند که قبول دارد و اظهار می‌دارد: یکی از ویژگی‌های من این بود که در ارتباط با همه گروه‌های سیاسی به یک شکل رفتار می‌کردم، همه را به یک چشم می‌دیدم، اصولگرا و اصلاح طلب و اعتدالیون همه برایم یکسان بودند.
ایشان می‌افزاید: بعضی از امامان جمعه یا اصول‌گرا می‌شدند، یا اصلاح طلب و به همین خاطر اختلاف به وجود می‌آمد. کاری که من کردم این بود که برخوردم نسبت به گروه‌های مختلف سیاسی، یک برخورد عادلانه بود، من هیچ وقت نه از اصول‌گرا تعریف کردم، نه از اصلاح طلب، در حالیکه با همه شان هم رابطه داشتم و رفیق بودم و همه‌شان هم مرا قبول داشتند.

 یکپارچگی محصول رواداری است 
کنجکاو می‌شوم بپرسم: دستاورد این نوع رفتار چه بوده است؟
سید یحیی جعفری پاسخ می‌دهد: دستاورد این رفتار وحدت و یکپارچگی بوده است که یکی از نیازهای مهم جامعه ما است.

 هر روزتان نوروز باد
در آستانه ورود به سال جدید، موضوعی دیگر به ذهنمان می‌آید و آن این اینکه بپرسم: عید نوروز چه جایگاهی در دیدگاه اسلامی دارد؟
مدیر شورای حوزه علمیه کرمان جواب می‌گوید: یکی از اعیاد ملی ما عید نوروز است.
ایشان ادامه می‌دهد:  در یکی از روزهایی که مطابق تقویم ما ایرانی‌ها نوروز بود، فردی هدیه‌ای برای علی ابن ابیطالب (ع) برد، امام ما سوال فرمود: به چه مناسبت؟ به ایشان گفته شد، به مناسبت نوروز. حضرت فرمود: هر روزتان نوروز باد.
آقای جعفری می‌افزاید:  بعضی‌ها فکر می‌کنند که در عید نوروز و امثال عید نوروز هرکار غلط و نامشروعی که انسان بخواهد  می‌تواند انجام دهد، در حالیکه اینطور نیست؛ عید می‌تواند روز فرخنده‌ای باشد، اما اگر به معنی صحیح کلمه فهمیده شود، یعنی نباید در روز عید، خدای ناکرده دنبال کار بد برویم، یا عمل زشتی را انجام بدهیم، تا در نهایت بتوانیم از برکاتش برای خود و خانواده خود استفاده کنیم.
ایشان در ادامه به کلامی مختصر مهمان‌مان می‌کند و می‌گوید: شما جوان‌ها موظف هستید که با مسایل دین آشنایی پیدا کنید. شما مسلمان هستید و باید بدانید که اسلام چه دینی است و چه دستوراتی برای انسان آورده.
آقا سید یحیی ادامه می‌دهد: همه ما باید دستورات را یاد بگیریم و به اندازه طاقت‌مان به آن عمل کنیم تا عمل‌مان، عمل اسلامی باشد، اخلاقمان اخلاق اسلامی باشد، برخوردمان با مردم برخورد اسلامی باشد.
ایشان معتقد است که اگر یک چنین چیزی تحقق پیدا بکند، جامعه ما یک جامعه سالم و مفید خواهد بود.

 در دل سختی باید امیدوار بود
آیت الله جعفری از مشکلات اقتصادی مردم جامعه هم آگاهی کامل دارد، و معتقد است این مشکلات همواره با شدت و ضعف مختلف همواره وجود داشته و در مقطع کنونی حادتر است. 
ایشان می‌گوید مسئولان در کنترل گرانی و تورم موفق نبوده‌اند اما دارند تلاش می‌کنند و همه ما باید با امیدواری کامل برای حل این مشکلات تلاش کنیم.

 هنوز هم یک طلبه‌ هستم
امام جمعه سابق کرمان اکنون ریاست شورای حوزه علمیه استان کرمان را بر عهده دارد، او با بیان این نکته که هنوز هم یک طلبه است، پیشرفت حوزه‌های علمیه کرمان را طی چند دهه اخیر مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: بحمدالله از نظر کمی شرایط خوب است، به طوری که در حال حاضر در استان 5000 طلبه پسر و دختر داریم و از لحاظ کیفیت هم تا آنجا که توانسته‌ایم کوشیده‌ایم که سطح مطلوبی داشته باشیم و در حد نسبی موفق هم بوده‌ایم.

 رستگاری خواهران و برداران دینی را مسئلت دارم
وقت آن رسیده است که از آیت الله جعفری خداحافظی کنیم، از ایشان می‌خواهیم مخاطبان نشریه ما را به کلامی مهمان کند، ایشان برای جامعه اسلامی آرزوی سربلندی می‌نماید و می‌گوید: باید قدر عزت و امنیت را بدانیم.
آخرین کلام آیت الله در این دیدار این است: برای شما و همکاران‌تان در کرمان‌شهر، مجموعه شهرداری، شهردار عزیز کرمان و همه‌ خواهران و برداران دینی دعای خیر دارم و رستگاری همه را از خداوند غز شانه مسئلت دارم

ارسال نظر