آیین روز زمین پاک برگزار شد

آیین روز زمین پاک برگزار شد

به همت معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان، آیین روز زمین پاک در فرهنگ‌سرای کوثر شهرداری کرمان برگزار شد.

به گزارش کرمان‌شهرآ‌ن‌لاین، رییس شورای اسلامی شهر کرمان در این آیین که اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار کرمان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان و جمعی از مدیران شهری و متخصصان این حوزه حضور داشتند، با بیان این‌که توجه جدی به موضوع حفظ زمین پاک و محیط زیست ضروری است، گفت: انجمن‌ها، اصحاب رسانه و اقشار مختلف مردم باید برای فرهنگ‌سازی در زمینۀ زمین پاک کمک کنند.

وی بر هم‌دلی تمام دستگاه‌های مربوط در رابطه با حفظ زمین پاک تأکید کرد و گفت: گذشتگان زمین پاک را به ما تحویل دادند، ما نیز باید زمینی پاک را به نسل آینده تحویل دهیم.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان با بیان این‌که «نه به كيسه پلاستيكی» شعار امروز است، گفت: همه باید از کیسه و سبدهاي خرید قابل بازیافت استفاده كنيم.

فرشاد افزود: اگر هر کرمانی روزانه حتی یک پاکت پلاستیکی کمتر استفاده کند، در پاکی محیط زیست نقش مؤثر و چشم‌گیری خواهد داشت.

 

ضرورت تولید کمتر و تفکیک زباله از مبدأ توسط شهروندان

شهردار کرمان نیز در این آیین با تأکید بر همراهی سازمان‌های مردم‌نهاد برای همکاری با شهرداری کرمان در حفظ محیط زیست گفت: اگر شهر در حوزۀ محیط زیست دچار مشکل باشد، شهری پایدار نخواهد بود.

سیدمهران عالم‌زاده با بیان این‌که متأسفانه با منابع طبیعی ازجمله آب و خاک و هوا درست برخورد نکرده‌ایم، گفت: برای حفظ بقا و تحویل محیط زیستی سالم به نسل آینده، باید در حفظ آن کوشا باشیم.

وی بر تولید کمتر زباله و تفکیک زباله از مبدأ توسط شهروندان تأکید کرد و گفت: از تولید روزانه ٣٥٠ تا٤٠٠ تن زباله در کرمان، فقط حدود دو درصد بازيافت مي‌شود که بسیار نگران‌کننده است.

شهردار کرمان با بیان این‌که آموزش‌ها در حوزۀ محیط زیست بايد در دورۀ كودكي ارایه شود، گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد نیز باید در این خصوص به سایر نهادهای مربوط ازجمله شهرداری کمک کنند.

عالم‌زاده هم‌چنین از اقدامات جدی‌تر در زمینۀ تفکبک زباله از مبدأ با استفاده از امکانات شهرداری و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در سال‌جاری خبر داد.

 

ضرورت آموزش حفظ محیط زیست به کودکان

مدیرکل محیط زیست استان کرمان هم در این آیین با بیان این‌که برای حفظ محیط زیست و زمین پاک به یاری سمن‌ها نیازمندیم، گفت: در حال حاضر، تفکر و فرهنگ مطلوبی نسبت به محيط زيست ایجاد شده و خوشبختانه  مسئولان در كنار ما قرار گرفته‌اند تا با هم‌افزایی و هم‌اندیشی در زمینۀ حفظ محیط زیست تلاش کنیم.

مرجان شاکری با بیان این‌که در حال حاضر، دو نهاد شهرداري و محيط زيست در كنار هم، برای حفظ محیط زیست تلاش می‌کنند، ضمن تشکر از همراهی شهردار کرمان گفت: این دو نهاد در کنار هم قرار گرفته‌اند تا برای رسیدن به نتیجۀ مطلوب، هم‌افزايي، هم‌اندیشی و هم‌فکری بیشتری داشته باشند.

وی افزود: اگر بچه‌ها با طبيعت مأنوس شوند و حفاظت از محیط زیست را یاد بگیرند، نتایج و اثرات بسیار مطلوبی دربر خواهد داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان این‌که در پارك لاله تهران فضايي برای خاک‌بازی کودکان فراهم شده است، پیشنهاد کرد در هفت‌باغ کرمان نیز چنین مکانی برای کودکان ایجاد شود.

لازم به ذکر است؛ این آیین با همکاری سازمان پسماند شهرداری کرمان برگزار شد. این مراسم هم‌چنین با اجرای تئاتر خیابانی «من آشغال نیستم» همراه بود.

ارسال نظر