از کارکرد مدیران زن در شهرداری راضی‌ام

از کارکرد مدیران زن در شهرداری راضی‌ام

دوشنبه ششم اسفندماه، در حاشیۀ ویژه‌برنامه‌های ولادت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها ) و هفتۀ بزرگ‌داشت مقام زن، مهندس عالم‌زاده، شهردار کرمان در گفت‌وگو با خبرنگاران، برنامه‌های شهرداری کرمان به این مناسبت را تشریح کرد

شهردار کرمان راه‌های بسترسازی در این زمینه را در دو بخش بررسی کرد و افزود: یکی از راه‌ها، ایجاد زمینۀ مناسب برای بروز استعدادهای زنان در عرصه‌های مختلف است. 
وی با اشاره به حضور مدیران زن در مجموعۀ شهرداری گفت: در ابتدای فعالیتم در شهرداری، تصمیم داشتم از بانوان توانمند در شهرداری برای پست‌های مدیریتی استفاده کنم، این کار را هم کردم و در اولین انتصابم، خانم ایلاقی را به‌عنوان معاون شهرسازی و معماری انتخاب کردم؛ در چند روز اخیر هم، با انتخاب خانم کارگر، به‌عنوان مشاور در امور بانوان و خانواده، این حرف را در عمل بیشتر به اثبات رساندم.
شهردار کرمان افزود: در حال حاضر، حدود یک‌پنجم مدیران شهرداری را بانوان تشکیل می‌دهند.
عالم‌زاده راه‌کار دیگر حضور بانوان در جامعه را کاهش خطرپذیری برای حضور بانوان در شهر دانست و افزود: باید محیط شهری را برای حضور بانوان مهیا کنیم تا آن‌ها هنگام حضور در شهر احساس  امنیت کنند. 
وی گفت: گاهی تأمین روشنایی یک مسیر یا یک ساختار فیزیکی می‌تواند فضا را برای رفت‌وآمد و یا ورزش کردن بانوان فراهم کند.  
شهردار کرمان در بخش دیگری از توضیحات خود، به شهر دوست‌دار کودک اشاره و این هدف را یکی از برنامه‌های آتی شهرداری معرفی کرد. 
عالم‌زاده در تشریح اهمیت این طرح گفت: باید فضا را به‌گونه‌ای مهیا کنیم که مادران بتوانند به‌همراه کودکان خود در شهر حضور داشته باشند و فرزندان‌مان بتوانند کوچه، شهر و پارک را از کودکی بشناسند. 
وی بخشی از آسیب‌ها را ناشی از بی‌اطلاعی فرزندان از فضای شهری دانست و افزود: کودکان تا قبل از دبستان، بیشتر دور از فضای خیابان و کوچه و شهر تربیت می‌شوند و در سن هفت‌سالگی که وارد محیط شهر می‌شوند، با این فضا بیگانه‌اند، اما اگر فضا را برای حضور کودکان و مادران در شهر فراهم کنیم، مادران می‌توانند بهترین مربی برای کوکان در این زمینه باشند. 
عالم‌زاده با تشکر از تلاش‌های فراوان مشاور امور بانوان و خانواده شهرداری گفت: یکی از برنامه‌های من، توجه به همکارانم در شهرداری است. 
وی با اشاره به زحمات فراوان کارکنان شهرداری گفت: باید زمینه‌ای فراهم کنیم تا همکاران‌مان در شهرداری، به سلامت خود بیشتر توجه کنند. 
شهردار کرمان در ادامه، به ساعت کاری و مشغلۀ خانم‌های شاغل اشاره کرد و گفت: باید کمک کنیم تا خانم‌های همکارمان بتوانند ضمن انجام دادن وظایف خود در محیط کار، به مسئولیت‌های خود در خانه هم برسند که توجه به حفظ سلامتی، ضامن به انجام رسیدن هر دوی این خواسته‌ است. 
وی افزود: آقایان شاغل در شهرداری هم، با این مشکلات مواجه هستند و متأسفانه تأثیر خستگی‌های کار در خانوادۀ آن‌ها دیده می‌شود؛ بنابراین، باید شرایطی برای کاهش این آسیب ها فراهم کنیم که چک‌آپ‌های سالانه که جزء برنامه‌های سال آیندۀ شهرداری است، در این راستاست. 
شهردار کرمان هم‌چنین در پاسخ به سوالی دربارۀ ویژه‌برنامه‌های میلات حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها هفتۀ بزرگ‌داشت مقام زن گفت: در برنامه‌های درون سازمانی برای تجلیل از بانوان شاغل در شهرداری، مراسم جشنی توسط امور بانوان تدارک دیده شده، اما در فعالیت‌های برون‌سازمانی، قرار است از هنرستان الزهرا -چون مزین به نام این بانوست- بازدید کنیم. 
عالم‌زاده افزود: البته در روزهای گذشته، پرسشنامه‌ای بین دانش‌آموزان این هنرستان توزیع شده تا پیشنهادهای آن‌ها را دربارۀ مدیریت شهری بدانیم و برای ایجاد انگیزه، قرار است به پنج ایدۀ خوب هم هدایایی اهدا شود. 
وی ادامه داد: برنامۀ دیگر ما، بازدید از خانوادۀ بانو شهیده، سعیده اشرف‌گنجویی است و قرار است معبری به نام ایشان نیز نام‌گذاری شود.
شهردار کرمان بیان کرد: البته در همین راستا قرار است معبری به نام خانم شهیندخت سرلتی، همسر آقای صنعتی، که به نام بانوی گل سرخ شهرت دارند، نام‌گذاری کنیم.  
عالم‌زاده با بیان این‌که در برنامۀ دیگری، توسط دانشجوها چهل درخت به نام شهدا و در دیدار با مادران شهید هم، درختی به یادگار در منزل‌شان کاشته می‌شود، گفت: در حوزۀ معاونت فرهنگی اجتماعی هم تصمیم داریم در روزهای آینده کنسرتی ویژۀ بانوان به‌صورت رایگان برگزار کنیم. 

 

نجمه کامیابی

ارسال نظر