وجدان کاری را فراموش نکرده‌ام

وجدان کاری را فراموش نکرده‌ام

گفت‌وگو با فاطمه احمدی، بانوی کارآفرین کرمانی

امروزه به دلیل مشغله‌های کاری بانوان، استفاده از سبزی‌های آماده بسیار بیش‌تر از قبل مورد استقبال قرار گرفته این در حالی است که این حرفه نیاز به سرمایه زیادی ندارد و می‌توان با کمی همت و برنامه‌ریزی به سود بسیار بالایی رسید. تا چندی پیش اهل خانه بیش از مصرف یک ماه‌شان سبزی خریده، پاک‌کرده، سرخ کرده و بسته‌بندی می‌کردند اما امروزه کارگاه‌هایی به وجود آمده‌اند که این نیاز مردم را برطرف کرده و تا هر مرحله‌ای که مشتری مایل باشد این فرایند را طی کرده و تحویل مشتری می‌دهند. همین موضوع فرصت‌های شغلی مناسبی ایجاد می‌کند تا هم به نیاز مردم پاسخ دهند و هم درآمد خوبی کسب کنند. فاطمه احمدی کارآفرین نمونه گلبافتی توانسته است با ایجاد کارگاه‌های مختلف، کسب و کار اقتصادی خود را بچرخاند و برای چندین نفر اشتغال‌زایی کند. از همین روی با او گفت‌و‌گو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

 

 دوست دارم بدانم قبل از ورود به این شغل به چه شغلی مشغول بودید؟
 آرایشگاه و آموزشگاه آرایشگری داشتم ولی به دلیل مشکلاتی که در این شغل برایم ایجاد شدآن‌جا را تعطیل کردم. و حدود دو سال بیکار بودم تا زمانی‌که برای سکونت به اصفهان رفتم و در آن‌جا با یک کارگاه فرآوری و بسته‌بندی سبزیجات آشنا شدم و این جرقه‌ای بود برای شروع یک کار جدید، احساس می‌کردم با ذوق و علاقه‌ام سازگار است.

 کارگاه خود را چه سالی تاسیس کردید؟ 
من در سال 1390 اولین کارگاه خود را راه‌اندازی کردم، با مرور زمان و با  توکل بر خدا و پشتکار شخصی توانستم در این کارگاه برای 5 نفر به صورت مستقیم در شیفت صبح و3 نفر هم در شیفت عصر کارآفرینی کنم. در حال حاضر انواع ترشیجات را تهیه می‌کنم، سبزیجات مناسب برای غذاهای مختلف را بسته‌بندی و خشک‌بار را هم خشک و بسته‌بندی می‌کنم. 
در کارگاه دیگری که در گلبافت راه‌اندازی کرده‌ام انواع عرقیجات مانند: عرقیات بید، بیدکاسنی، نعنا، بیدمشک، گلاب و... را تهیه می‌کنیم.
کارگاه دیگری هم در سیرچ دارم که در آن‌جا انواع رشته‌ها و نان محلی را آماده می‌کنیم.
کار دیگری که پی‌گیری کرده‌ام راه‌اندازی کارگاه وسایل زینتی  تهیه شده از پته و مس است که دخترم اداره می‌کند. 

 خودتان فکر می کنید مهم‌‌ترین عامل موفقیت‌تان چه بوده است؟
مهم‌ترین عامل موفقیت‌ام پشت‌کار و علاقه‌ام به این شغل است. به طوری که من شبانه‌روز حدود 3 الی4 ساعت استراحت می‌کنم و تمام وقت و انرژی‌ام را صرف این کار می‌کنم از طرف دیگر موفقیتم را نتیجه راستگویی و وجدان‌کاری می‌دانم که نسبت به مشتری‌هایم داشته‌ام و آنرا فراموش نکرده‌ا‌م.

 از درآمدتان راضی هستید؟
با وجود این‌که این شغل زحمت و سختی زیاد دارد، اما در حال حاضر درآمد چندانی ندارد. با به وجود آمدن تورم و گرانی، قدرت مردم برای خرید خیلی کمتر از قبل شده. تعداد مشتریانم بسیار کم شده‌ است. درآمدی هم که به دست می‌آورم باید صرف کرایه مغازه، کارگاه‌ها و خانه‌ام می‌شود با این شرایط از این کار مقدار ناچیزی سود می‌برم. ولی بر اساس علاقه و عشقی که به کارم می‌ورزم هم‌چنان ادامه می‌دهم و امیدوارم که مسئولان از ما حمایت کنند. 

 تاکنون شکست خورده‌اید؟ 
بله زیاد ولی با توکل بر خدا و کمک خانواده‌ام توانستم ادامه بدهم.

 مهم‌ترین موفقیتی که در زندگی به دست آورده‌اید چیست؟ 
مهم‌ترین موفقیت من داشتن 4 فرزند صالح است. خدا چهار  فرزند صالح و سالم به من داده است و دلیل  صالح بودن فرزندانم فقط نان حلالی است که با زحمت به دست آورده‌ام.  

 کارآفرینی را چگونه توصیف می‌کنید؟
کارآفرینی یک روش پسندیده‌ی اقتصادی است، که علاوه بر جنبه مادی و درآمدزایی سبب افزایش اعتماد به نفس افراد می‌شود؛ با ایجاد اشتغال برای دیگران زندگی آرام‌تری را برای افراد به ارمغان می‌آورد. پی بردن به توانایی‌های فردی و گروهی بخش دیگری از مزایای کارآفرینی است که می‌توان از آن بهره‌مند شد.

 چه توصیه‌ای به بانوان خانه‌دار دارید؟
بانوان باید خود را باور داشته باشند و با تلاش و کوشش مضاعف به اهداف و خواسته‌های خودشان برسند و از شکست واهمه‌ای نداشته باشند. 

ربابه امیری - نجمه کامیابی

ارسال نظر