ادامۀ اقدامات با محوریت سردار دل‌ها مستلزم مشخص شدن چارچوب و نقشۀ راه برای شورا و شهرداری است

ادامۀ اقدامات با محوریت سردار دل‌ها مستلزم مشخص شدن چارچوب و نقشۀ راه برای شورا و شهرداری است

ادامۀ اقدامات با محوریت سردار دل‌ها مستلزم مشخص شدن چارچوب و نقشۀ راه برای شورا و شهرداری است

0-0-0.jpeg

رییس شورای اسلامی شهر کرمان:
ادامۀ اقدامات با محوریت سردار دل‌ها مستلزم مشخص شدن چارچوب و نقشۀ راه برای شورا و شهرداری است



نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان با حضور رییس و سایر اعضای شورا، شهردار کرمان و مدیر گلزار شهدای کرمان برگزار شد.
به گزارش کرمان‌آنلاین، رییس شورای اسلامی شهر کرمان گفت: برای ادامۀ اقدامات لازم در شهر کرمان در رابطه با سردار دل‌ها به‌ویژه مزار شهدا و مرقد مطهر این سردار بزرگ اسلام، باید چارچوب و نقشه راه برای شورا و شهرداری مشخص شود.
محمد فرشاد ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان بر لزوم تشکیل ستادی در راستای تکمیل و ادامۀ اقدامات در دستور کار با محوریت سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی تأکید کرد و گفت: شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر کرمان از هرگونه اقدام در راستای رسالت و مکتب سردار دل‌ها استقبال می‌کنند، اما لازم است برای ادامۀ راه چارچوبی مشخص شود.
وی با تأیید نظر شهردار مبنی بر الزام اقدامات لازم پیرامون سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی در سطح ملی و انجام کار کارشناسی، تأکید کرد: شورا همواره در کنار شهرداری است و پیشنهادات ارایه‌شده در هر زمینه‌ای را با انجام کار کارشناسی و بررسی‌های لازم، هموار می‌کند.
رییس شورا با تأکید بر اینکه در راستای ترویج مکتب سردار دل‌ها در حد توان و ظرفیت شورا و شهرداری از هیچ اقدامی دریغ نخواهد شد، افزود: برای اجرای سردیس سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی، منتظر تصمیمات ستاد بزرگداشت سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی هستیم.
در ادامۀ این جلسه رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شور در پاسخ به مطالبات محمدرضا حسنی‌سعدی، مدیر گلزار شهدا و از همرزمان شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی، تأکید کرد: شهرداری کرمان فراتر از تکلیف خود هر اقدامی را پیرامون معرفی سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی در شهر کرمان انجام داده است.
حسین چناریان با بیان اینکه انجام نشدن بعضی از اقدامات بنا به در نظر گرفتن بعضی از ملاحظات، بررسی بیشتر برای انجام کار اصولی و کارشناسی‌شده و همچنین اختلاف نظرها بوده است، افزود: پیشنهاد می‌شود مجموعۀ اقدامات پیش رو در قالب مجموعه زیارتی و گردشگری به یک سازمان مشخص واگذار شود و کارگروهی بر آن نظارت داشته باشد.
رییس کمیسیون گردشگری و اصناف شورا نیز با بیان اینکه سردار دل‌ها متعلق به همۀ جهان اسلام بوده و در بین نسل جوان از محبوبیت و جایگاه والایی برخوردار است، تأکید کرد: در راستای انجام اقدامات لازم پیرامون مکتب سردار دل‌ها باید همۀ ابعاد وجودی و زندگی او را در نظر گرفت.
محمدرضا میرحسینی افزود: درصورتی که به رفتار و منش سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی نگاهی بیندازیم، می‌توانیم او را جوانمرد و پهلوانِ پهلوانان معرفی کنیم؛ زیرا مکتب او مکتب اخلاقیات و انسان‌سازی است که به‌خوبی در ورزش زورخانه‌ای که ورزش مورد علاقۀ حاج‌قاسم است، نمود دارد.
وی افزود: بنابراین، پیشنهاد می‌شود دو زورخانۀ مهم و مورد علاقۀ حاج‌قاسم به‌عنوان یکی از یادگارهای مکتب اخلاقی سردار دل‌ها بازسازی شود.
میرحسینی از تعریف محور گردشگری و مذهبی و محدوده و محله‌ای با نام و یاد سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی خبر داد و خاطرنشان کرد: این محله شامل محدودۀ فعالیت و حضور حاج‌قاسم سلیمانی ازجمله خانه سردار شهید، بیت‌الزهرا، موزه دفاع مقدس و حسینه ثارالله  است و در دل محور گردشگری و مذهبی شهر کرمان قرار دارد.
وی با تأکید بر اینکه برای ترویج مکتب سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی باید همۀ ابعاد زندگی او را دید و تنها به نام‌گذاری خیابان، میدان و نصب المان‌ها اکتفا نکرد، گفت: لازم است تا مکتب سردار دل‌ها به نحو شایسته و کامل‌تری به نسل جوان و گردشگران معرفی شود.
در ادامۀ این نشست رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا بر لزوم ساماندهی هرچه بهتر گلزار شهدا تأکید کرد و گفت: لازم است در راستای گرامی‌داشت افراد کرمانی شاخص در سطح جهان اقدام شود.
زهرا لری با تأکید بر اینکه برای معرفی مکتب سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی باید کار فاخری صورت گیرد، ادامه داد: پیشنهاد می‌شود کارگروهی ویژه  و بودجه‌ای ملی برای این منظور در نظر گرفته شود.
وی روشنایی گلزار شهدا را نیازمند بهسازی دانست و گفت: باید اقدامات ویژه‌ای در این محل انجام شود؛ زیرا سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی عزت و افتخار ایران و کرمان است و باید تلاش کرد تا به شکل اصولی همۀ نهادها و سازمان‌ها اعتباری برای این منظور در نظر بگیرند.
مدیر گلزار شهدای کرمان و مدیرکل سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان نیز در این نشست ضمن تشکر از زحمات و خدمات شهرداری در سطح شهر و به‌ویژه گلزار شهدای کرمان، گفت: ما قدردان تلاش‌های مجموعۀ شهرداری هستیم و اگر مشارکت و همراهی شهرداری نبود، کارها به کُندی پیش می‌رفت.
محمدرضا حسنی‌سعدی با اشاره به اینکه گلزار شهدا ظرفیت بالایی دارد و در آینده به مرکز فرهنگی بزرگی در کشور بدل خواهد شد، گفت: اقدامات ویژه‌ای باید در این مکان انجام و امکانات لازم فراهم شود.
وی با بیان اینکه حاج‌قاسم سلیمانی وابسته به کرمان بود و مردم کرمان را خیلی دوست داشت، افزود: باید برای شناساندن بیشتر گلزار شهدای کرمان کار کنیم و از مسئولان بخواهیم با توجه به وجود مرقد مطهر شهید حاج‌قاسم سلیمانی در این مکان، به‌طور ویژه فعالیت و مشارکت کنند.
حسنی‌سعدی خاطرنشان کرد: در گلزار شهدای کرمان ۱۰۲۴ شهید آرمیده که بیش از ۴۰۰ نفر از این شهدا پاسدار کادر بوده‌اند.
مدیر گلزار شهدای کرمان گفت: ۴۷ نفر از شهدای گلزار شهدای کرمان از سادات، ۱۱ نفر روحانی و طلبه، سه نفر خلبان، ۱۶ نفر معلم، ۱۲۶ نفر دانش‌آموز، ۶۲ نفر شهدای نیروی انتظامی و بیش از ۱۶۰ نفر شهدای غدیر، ۱۳ نفر شهدای جهاد، چهار نفر شهدای ترور، چهار نفر شهدای انقلاب و ۵۴ نفر از شهدای ارتش قهرمان هستند.
وی با بیان اینکه ۲۳ شهید گمنام در گلزار شهدای کرمان آرمیده‌اند، ادامه داد: شش مرقد شهید مدافع حرم ازجمله سرداران شهید حاج‌قاسم سلیمانی، حسین پورجعفری، محمد جمالی، غلامرضا لنگری‌زاده، علی صفری و حسین بادپا در گلزار شهدا آرمیده‌اند.
وی با اشاره به اینکه باید به شخصت این شهدا پرداخته شود، از نیازمندی‌های مهم گلزار شهدای کرمان را فراهم آوردن امکانات امور رفاهی دانست و افزود: باید برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و همچنین بهبود وضع فیزیکی گلزار شهدا کار مؤثری انجام شود.
مدیر گلزار شهدا ادامه داد: نصب المان در گلزار شهدا، ساخت فرهنگ‌سرا و مهمانسرای سردار حاج‌قاسم سلیمانی برای مهمانان داخلی و خارجی، تشکیل مقر فرهنگی در گلزار شهدا و تشکیل تیم فضای مجازی برای گلزار شهدا ازجمله اقدامات موردنیاز است.
در ادامۀ این نشست، رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شورا به 12 مورد مصوبه اشاره و یکی از مصوبات این کمیسیون را پرداخت 900 میلیون ریال به خانواده‌های جانباز، ایثارگر و شهدا در روز ولادت امام حسن مجتبی(ع) در ماه مبارک رمضان اعلام کرد که مورد موافقت اعضای شورای اسلامی قرار گرفت.

ارسال نظر