به پاس جان‌فشانی‌های کادر بهداشت و درمان

به پاس جان‌فشانی‌های کادر بهداشت و درمان

ارکستر ملی خواجوی کرمانی در کاروان‌سرای گنجعلی‌خان برگزار می‌شود

معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان از برپایی ارکستر ملی خواجوی کرمانی شهرداری کرمان در کاروان‌سرای گنجعلی‌خان خبر داد.

 

به گزارش کرمان‌شهر‌آن‌لاین، محمد جهانشاهی در نشستی که با حضور رهبر و خواننده ارکستر ملی خواجوی کرمانی و چندتن از هنرمندان گروه برگزار شد، گفت: قبل از شیوع کرونا، برنامه‌های متعدد فرهنگی برای سال جدید طراحی کرده بودیم و تلاش داشتیم با توجه به اینکه در آستانۀ صدسالگی شهرداری کرمان هستیم، رویدادهای فرهنگی فاخری را تقدیم شهروندان کنیم که با شیوع کرونا بسیاری از برنامه‌ها تا زمان نامعلومی به تعویق افتاد.

وی افزود: در طراحی این رویدادها سعی کردیم از ایده‌های هنرمندان در حوزه‌های مختلف استفاده کرده و آن‌ها را حمایت کنیم که برگزاری ارکستر ملی خواجوی کرمانی هم از نتایج آن است.

جهانشاهی بیان کرد: نزدیک به سه دهه از آخرین رویدادی که با نام خواجو در کرمان برگزار شده بود، می‌گذشت و ما درصدد بودیم از ظرفیت فرهنگی و هویتی خواجو به نام کرمان بهره ببریم.

معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان ادامه داد: گره خوردن موسیقی کرمان با نام خواجوی کرمانی که از قله‌های بلند غزل کشور است، اتفاق خوشایندی است که در ارکستر خواجو رقم خورده است.

جهانشاهی خاطرنشان کرد: سال گذشته برای برگزاری کنگرۀ ملی خواجو برنامه‌ریزی کرده بودیم که با شهادت سردار سلیمانی برنامه‌ها به تعویق افتاد و در ادامه نیز شیوع کرونا موجب متوقف شدن بسیاری از برنامه‌ها شد.

وی اعلام کرد: قرار است بیستم مردادماه جاری ارکستر خواجوی کرمانی در محل کاروان‌سرای گنجعلیخان برگزار شود و کلیۀ علاقه‌مندان می‌توانند این رویداد ارزشمند را ازطریق فضای مجازی و به‌صورت آن‌لاین ببینند.

معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان بیان کرد: نخستین اجرای ارکستر خواجو به پاس قدردانی و جان‌فشانی کادر درمان در مبارزه با کرونا، با حضور تعدادی از کادر درمانی بیمارستان‌های کرمان، به این قشر متعهد و دلسوز تقدیم می‌شود.

جهانشاهی یادآور شد: شهردار کرمان یک شخصیت فرهنگی هستند و خوشبختانه در دوره‌ای از مدیریت شهر هستیم که به امور فرهنگی توجه ویژه‌ای می‌شود و نشانه آن نیز اهتمام جدی در برگزاری ارکستر ملی خواجوی کرمانی با حضور هنرمندان برجسته است.

وی بیان کرد: شهرداری، سیاست‌گذار عرصۀ فرهنگ و هنر نیست، اما در چارچوب وظایف خود تلاش دارد از ظرفیت‌های موجود برای ارتقای جایگاه فرهنگی و هنری شهر استفاده کند و در این راستا نیاز به مشارکت جدی هنرمندان و دریافت نظرات و ایده‌های آن‌ها دارد.

 

ارکستر کرمان و هنرمندان آن مثال‌زدنی‌اند

میرامیر میری، رهبر ارکستر خواجوی کرمانی نیز در این نشست گفت: تجربه‌های زیادی در اجرای ارکستر داشته‌ام، اما ارکستر کرمان و هنرمندان آن مثال‌زدنی هستند.

وی افزود: قبل از شروع کار، عده‌ای به من گفتند در کرمان ظرفیت کافی برای اجرای چنین ارکستری وجود ندارد، اما کرمان از خیلی از شهرهایی که داعیۀ فرهنگ و هنر را دارند، بالاتر است و هنرمندان کرمانی علاوه بر اینکه هنرمندان قابلی هستند، روحیۀ جمعی بسیار خوبی دارند.

رهبر ارکستر خواجوی کرمانی خاطرنشان کرد: رپرتواری که قرار است در ارکستر ملی خواجوی کرمانی اجرا کنیم، بسیار ویژه است و از شعرهای خواجو هم استفاده کرده‌ایم.

میری بیان کرد: از دکتر جهانشاهی، معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان به‌خاطر حسن توجه و حمایت ویژه‌ای که از ابتدا داشتند، تشکر می‌کنیم.

وی تأکید کرد: این ارکستر متعلق به هنرمندان موسیقی کرمان است و قطعاً فعالیت آن ادامه خواهد داشت.

 

برگزاری ارکستر خواجوی کرمانی در کاروان‌سرای گنجعلیخان قابل تقدیر است

در ادامه، وحید تاج، خوانندۀ ارکستر خواجوی کرمانی با اشاره به اینکه یکی از خصوصیات هنرهایی مثل موسیقی و تئاتر، ارتباط رودررو با مخاطب است، گفت: من تجربۀ اجرای آنلاین را در فروردین امسال هم داشتم؛ خیلی دشوار است، اما اگر خوب پوشش داده شود، میلیون‌ها نفر حتی کسانی که در روستاها زندگی می‌کنند و تا به حال امکان رفتن به کنسرت را نداشته‌اند، می‌توانند از این اجرا بهره ببرند.

وی اقدام شهرداری کرمان در برگزاری ارکستر خواجوی کرمانی در فضای تاریخی کاروان‌سرای گنجعلیخان را قابل تقدیر و ستایش دانست و افزود: من سال‌هاست برای موسیقی کشور و شهر دزفول که زادگاهم است، زحمت کشیده‌ام و همیشه دلم می‌خواست در یک فضای باز و مکان تاریخی کنسرت برگزار کنم تا همۀ مردم از هر قشری بتوانند در آن شرکت کنند.

خوانندۀ ارکستر خواجوی کرمانی ادامه داد: امیدوارم این اقدام شهرداری کرمان فتح بابی باشد و دیگر شهرهای کشور نیز از مکان‌های تاریخی خود برای برگزاری کنسرت استفاده کنند.

سهیل حسنی‌سعدی، سرپرست ارکستر خواجوی کرمانی نیز در این نشست گفت: از مهرماه سال گذشته تصمیم گرفته شد ارکستر خواجوی کرمانی تحت عنوان ارکستر سازهای ملی برگزار شود.

وی بیان کرد: قرار است اجراهای این ارکستر ادامه داشته باشند و از ظرفیت هنرمندان مطرحی که رهبری و خوانندگی این ارکستر را به عهده دارند و در بلندمدت نیز برای آموزش و ارتقای سرمایۀ انسانی استان در موسیقی بهره گرفته شود.

عطا نویدی، پژوهشگر و فعال موسیقی نیز در این نشست گفت: در حوزۀ فرهنگ و هنر اگر حمایت‌های دولتی و بخش خصوصی نباشد، کار برای هنرمندان بسیار دشوار می‌شود.

وی ادامه داد: اقدام شهرداری کرمان در برگزاری این ارکستر شایستۀ تقدیر است و امیدواریم همۀ شهرداری‌های کشور با حمایت خود از فعالیت‌های فرهنگی موجب دلگرمی هنرمندان شوند.

فهیمه رضاقلی

ارسال نظر