حرکت بر مدار موفقیت

حرکت بر مدار موفقیت

تشریح گام اول تشکیل شورای اجتماعی محله‌ در گفت‌وگو با مدیر اجتماعی و گردشگری شهرداری کرمان

اسما پورزنگی‌آبادی: اسما پورزنگی‌آبادی ـ حالا دیگر قرار است خود مردم برای محله‌هایشان تصمیم بگیرند آن هم از طریق شورای اجتماعی محله که خودشان برخی از اعضای آن را برمی‌گزینند. شورای پنجم و شهرداریِ تحت مدیریت عالم‌زاده، تشکیل شوراهای اجتماعی محله‌ها در شهر کرمان را مورد حمایت جدی قرار داده‌اند و مهدی حمزه‌پور، مدیر اجتماعی و گردشگری معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری که مسئول اجرای این طرح است در این گفت‌وگو از موفقیت‌هایی خبر می‌دهد که در همین ابتدای راه کسب کرده‌اند. برای آشنایی بیش‌تر با سازوکار این شوراها این گفت‌وگو را بخوانید.

 

 آقای حمزه‌پور، این روزها در حال نام‌نویسی از داوطلبان انتخابات شورای اجتماعی محله فتحعلی‌شاهی هستید و پیش از این، در چند محله‌ی دیگر از جمله قمر بنی‌هاشم و شهرک باهنر نیز شوراهای محله را راه‌اندازی کردید. یکی از اقداماتی که شوراهای 15 نفره‌ی محله باید انجام دهند انتخاب شهردار محله است. به‌جز این، شوراها چه وظایفی دارند؟
در دوره‌ جدید فعالیت شورا و شهرداری کرمان، حوزه‌ اجتماعی با نگاهی مثبت و ویژه‌ و تخصصی‌تر نسبت به گذشته مورد توجه قرار گرفته است و در همین راستا، در بخشی از کار، تصمیم بر این شد که طرح شهردار محله که پیش‌تر اجرا شده و انجمن معتمدین محله که در گذشته قرار بود شکل بگیرد ولی بنا به‌دلایلی این اتفاق نیفتاد به شورای اجتماعی محلات تبدیل شود. دلیل تاکید بر اجتماعی بودن شوراها هم تفاوت نیازهای محلات نسبت به گذشته است. 14، 15 سال پیش وقتی شهرداران محله فعالیت می‌کردند بیش‌تر نیازهای محله‌ها در حوزه‌هایی مثل آسفالت و جمع‌آوری زباله و فضای سبز بود اما در دوره‌ی جدید و وقتی نگاه شورا و شهردار محترم به حوزه‌ اجتماعی تخصصی‌تر شد متوجه شدیم جنس نیازهای محلات فرق کرده و به‌سمت مسائل فرهنگی و اجتماعی رفته ضمن این‌که تا حدود زیادی مشکلات عمرانی در محلات به‌ویژه در مرکز شهر حل شده است. البته شاید در حاشیه‌های شهر، مسائلی مثل جمع‌آوری زباله و آسفالت معابر هنوز به‌عنوان مشکل جدی مطرح باشد ولی در مرکز شهر این مشکلات خیلی کم‌تر شده است. در نتیجه، اساسنامه شورای اجتماعی محله در معاونت فرهنگی و اجتماعی تدوین و با بررسی‌های متعددی که در شهرداری روی آن صورت گرفت، در نهایت، در شورای شهر کرمان مصوب و وارد فاز اجرا شد. در شروع طرح، سه محله را انتخاب کردیم و فرآیندی از جمله تبلیغات و اطلاع‌رسانی و توزیع فرم‌های ثبت‌نام و گفت‌وگوی چهره به چهره با اهالی محله‌ صورت گرفت، بعد از نام‌نویسی داوطلبان، رای‌گیری انجام و اعضای حقیقی شورای محله تعیین شد. 
تعدادی افراد حقوقی هم در این شورا حضور دارند که با جلساتی که با ارگان‌ها و دستگاه‌های مربوطه داشتیم، معرفی شده و به عضویت شورا درآمدند. اکنون در سه محله شورا شکل گرفته و شهردار محله هم انتخاب شده و در این مدت کوتاه حتی اقداماتی اجرایی از جمله برگزاری جشن‌واره همدلی در شهرک باهنر و فصل همدلی در محله بنی‌هاشم نیز از سوی این شورا و شهرداران صورت گرفته است. در حال حاضر هم در تدارک برگزاری انتخابات در محله فتحعلی‌شاهی هستیم. آنچه جزو اهداف اصلی ما از راه‌اندازی شورای محله است، عمل به توصیه و تاکیداتی است که در قانون اساسی و دین ما به شورا و کار جمعی شده، همچنین، شورا و شهرداری کرمان در این دوره این نیاز را هم در شهر شناسایی کرده و بر آن تاکید دارند. سوال کردید چه وظایفی دارند باید بگویم که پتانسیل بزرگی که این شوراها دارند شناسایی مسائل و نیازهای اجتماعی خود محله است که اهالی و ساکنان آن بهتر از شهرداری آن را می‌شناسند و می‌توانند به شهرداری موارد را اعلام کنند تا درباره‌ی آن چاره‌اندیشی شود. موضوع بعدی، ارتقای مشارکت شهروندان و بهره‌برداری از ظرفیت اهالی و معتمدان محله‌هاست که این شورا این نقش را ایفا می‌کند. همه می‌دانیم که توان شهرداری محدود است. شهر گسترده است و مشکلات مالی نیز همیشه گریبانگیر شهرداری بوده و در این شرایط، چاره‌ای نداریم جز این‌که از خود اهالی محله کمک بگیریم تا شهرداری را در آبادانی شهر یاری برسانند. شورای اجتماعی محله در این زمینه، می‌تواند نقش موثری داشته باشد. ما تجربه‌ خیلی خوبی در سه شورایی که تاکنون راه‌اندازی شده داشتیم؛ به‌ویژه در محله‌ی بنی‌هاشم که جزو حاشیه‌ی شهر است و مشکلات اجتماعی زیادی دارد شورای محله توانسته با مشارکت اهالی کارهای بزرگ و خوبی انجام دهد که در آینده می‌توان گزارش مفصلی از این اقدامات ارائه کرد. 

 پس یکی از وظایفی که این تشکیلات دارند، شناسایی مسائل و مشکلات محله است. این کار را باید خود اعضای شورا انجام دهند یا شهرداری که انتخاب می‌کنند؟ همین‌جا هم لطفا بگویید که آیا شهردار باید حتما از بین اعضای شورای محله باشد یا هرکسی را می‌توانند برگزینند؟
شناسایی مسائل و مشکلات، توسط همه‌ اعضای شورا که در آن محله زندگی می‌کنند صورت می‌گیرد. حالا این‌که مسائل اولویت‌بندی و بعد از تصویب در شورا پیگیری شود برعهده‌ شهردار محله است. شهردار در واقع، بازوی اجرایی شورا در پیگیری امور و مصوبات در شهرداری و دیگر نهادها و دستگاه‌هاست. این شورا تنها مربوط به امور شهرداری نیست و دیگر دستگاه‌ها از جمله علوم‌پزشکی و دادگستری و ... نمایندگانی در این شورا دارند و این شورا، کمک خوبی برای شهردار محله است. در گذشته شهردار محله‌ها، تک و تنها بودند الان اما هر شهردار، 15،16 یار در کنار خود دارد که می‌توانند به‌تناسب موقعیت و دانش و نفوذ خود در بین مردم و ارگان‌ها، امور محله را پیگیری کنند. انتخاب شهردار هم باید از بین هفت عضو حقیقی باشد که با رای مردم وارد این شورا شده‌اند و به‌مدت دو سال فعالیت می‌کنند و حتما باید از بین اعضای حقیقی و از خود محله باشد تا بتوانیم شعار از مردم برای مردم را رعایت کنیم.

 این شوراها هم مثل شورای شهر هستند که وقتی شهردار را از بین خودشان انتخاب می‌کنند، یک عضو حقیقی کم می‌شود و باید مجدد جایگزین شود؟
نه. شهردار همزمان عضو شورا هم هست. جنس این شورا با شورای شهر که نهادی قانون‌گذار و سیاست‌گذار است و با شهرداری که بودجه‌ای در اختیار دارد و اقداماتی اجرایی انجام می‌دهد متفاوت است. در این شورا اعضا به‌صورت افتخاری و داوطلبانه و براساس علاقه و دلسوزی خودشان کار می‌کنند و رئیس شورا و شهردار یک نفرند که از بین اعضای حقیقی شورا و از طریق رای‌گیری انتخاب می‌شوند. 

 روند بدین صورت است که افرادی برای حضور در این شورا نام‌نویسی می‌کنند، پس از آن، شما از بین داوطلبان افرادی را تایید می‌کنید؟
ما تایید نمی‌کنیم. ما فراخوان می‌دهیم و در هفت عنوان شامل «سمن‌ها و تشکل‌های مردمی، بانوان، پیشکسوتان و معتمدین محله، اصناف، جوانان، شاغلان و نماینده‌ی نخبگان و فرهیختگان» از کسانی که اعلام آمادگی می‌کنند ثبت‌نام صورت می‌گیرد. 
وقتی نام‌نویسی انجام شد، یک روز در خود محله، مکانی را معین می‌کنیم و با افراد تماس می‌گیریم تا همه‌ی کسانی که فرم‌های ثبت‌نام را تکمیل کرده‌اند شرکت کنند و مجمع عمومی را تشکیل داده و افرادی را انتخاب کنند. برای هر کدام از عناوین هفت‌گانه، سه نفر یا تعداد بیش‌تری از بین داوطلبان، کاندیدا می‌شوند و معیارهایی برای افراد وجود دارد از جمله در بخش جوانان، فرد باید 18 تا 35 ساله باشد و دیپلم داشته باشد و حداقل یک سال در محله سکونت داشته باشند. داوطلبان برای هر عنوان، ثبت‌نام که کردند، دقایقی با حاضران صحبت کرده و ضمن معرفی خود، رزومه‌ای از اقدامات خود را ارائه می‌دهند، پس از آن، رای‌گیری از سوی افراد حاضر در سالن انجام شده و سه نفری که رای بالاتری کسب کنند، به کمیته حقوقی شورا معرفی می‌شوند. در این کمیته، مدارک افراد از جمله مدرک تحصیلی و سکونت در محله بررسی می‌شود و افراد حقوقی شورا که توسط ارگان‌ها معرفی شدند، از بین این سه نفر، یک نفر با بیش‌ترین رای را به‌عنوان نماینده‌ی همان بخش معرفی کرده و این فرد به عضویت شورای محله درمی‌آید. در نخستین جلسه‌ی شورا نیز شهردار محله از بین افراد حقیقی انتخاب خواهد شد. 

 مجمع عمومی با حضور افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند تشکیل می‌شود یا همه‌ی ساکنان محله؟منظورم این است فقط افرادی که فرم توزیع شده را پر کرده باشند، حق رای دارند؟
بله. باید حتما آن فرم را تکمیل کرده باشند تا از آن‌ها برای رای‌گیری دعوت کنیم.

 عنوان این شورا، اجتماعی است و گفتید بیش‌تر جنبه‌های اجتماعی محله‌ها را مدنظر دارید. آیا در این زمینه، تخصص داوطلبان را مطابق با هدفی که دنبال می‌کنید مدنظر دارید؟
ببینید، در هر محله، افراد متفاوتی نام‌نویسی می‌کنند. مثلا در یک محله، فرد دارای مدرک تحصیلی بالا است یا مثلا دارای تجربه بوده و ریش‌سفید و معتمد محله است. براساس وضعیت ساکنان محله که تمایل به حضور در شورا دارند این افراد تخصص و شرایط متفاوتی دارند. اتفاق دیگری که افتاده این است یکی از افرادی که در شورای محله حضور دارد، نماینده‌ی شهردار منطقه است تا مشکلاتی که در زمینه‌ی مثلا آسفالت یا جمع‌آوری زباله از سوی مردم مطرح می‌‌شود به‌دلیل اجتماعی بودن شورا کنار گذاشته نشود. نماینده‌ی شهردار منطقه در این شورا عضویت دارد تا شهردار محله مجبور نباشد در راهروهای شهرداری منطقه رفت‌وآمد کند. حضور نماینده پیگیری امور را تسهیل می‌کند.

 یعنی یک نفر از بین اعضای شورا به‌عنوان نماینده‌ی شهردار منطقه انتخاب می‌شود یا یک نماینده از طرف شهردار منطقه هست که حتما باید وارد شورا شود؟
اعضای شورا دو دسته‌اند: حقیقی و حقوقی. اعضای حقیقی را که عرض کردم چه‌طور انتخاب می‌شوند. اعضای حقوقی اما شامل امام جماعت محله، رابط بهداشت، رابط کلانتری، رابط پایگاه بسیح، رابط دادگستری، رابط کانون‌های مساجد، رابط آموزش‌وپرورش و نماینده شهردار منطقه می‌شود. این‌ها، تمام افرادی هستند که ممکن است یک محله نیاز به مشورت از آن‌ها و حضورشان داشته باشد. با این ترکیب شوراهای محله‌ها، دیگر قرار نیست شهردار محله ما برای حل یک مشکل از محله، بروکراسی اداری را طی کند بلکه می‌تواند همان‌جا مشکل را مطرح کند تا برای رفع آن چاره‌اندیشی شود. در همین سه محله که شورای آن شکل گرفته ما در همین مدت کوتاه، تجربه‌های خوبی از این شیوه‌ی کار به‌دست آورده‌ایم. مثلا در محله‌ی بنی‌هاشم، با این‌که جزو مناطق حاشیه‌ای شهر است، سطح مشارکت بالاست و اتفاقات خوبی دارد رخ می‌دهد. با این هماهنگی در شورا دیگر نیاز به کاغذبازی و پیگیری‌های مکرر برای حل مشکلات نیست. 

 با توجه به این‌که اولین تجربه‌ شهر کرمان در راه‌اندازی این نوع شورای محله است، مشارکت شهروندان در سه انتخابات گذشته‌ی شورای محله را چه‌طور دیدید؟
راه‌اندازی این شوراها به این شکل، کار نو و جدیدی در شهر کرمان است و افراد محله چندان با ماهیت آن آشنایی ندارند و اعتماد مردم را جلب کردن هم، کار سختی است و شاید یکی، دو دوره‌ اول این شوراها باید امور را به‌گونه‌ای پیش ببریم تا اعتماد مردم جلب شود و در دوره‌های بعدی، مشارکت بالاتر برود. به اعتقاد من، نگاه کمّیتی نباید به این مسئله داشت. ممکن است در یک محله، 200 نفر فرد علاقه‌مند و دلسوز شرکت کنند ولی در محله‌ای سه هزار نفر شرکت کنند ولی دلسوزی لازم یا مسئولیت‌پذیری نداشته باشند. در این سه محله که شورای آن راه‌اندازی شده، از نظر کیفی، افرادی شرکت کرده‌اند که مدارج تحصیلی بالایی داشتند. مثلا سه، چهار نفر با مدرک دکترا شرکت کردند همچنین، افرادی که صاحب تجربه‌های خوبی بودند هم کاندیدا شدند. من از نظر کیفی نسبت به این طرح خیلی خوش‌بین و راضی هستم با وجود این‌که طرح نوپاست و ما نتوانستیم مثل برخی شهرهای دیگر، بودجه‌‌های خیلی کلان برای آن هزینه کنیم و به‌صورت هدفمند و با وجود مشکلات مالی شهرداری، آن را پیش برده‌ایم، مشارکت تاکنون خوب بوده است. در حال حاضر، 23 محله در نوبت هستند، یعنی خود ساکنان محله‌ها، تقاضا دارند تا هرچه زودتر شورای محله‌شان شکل بگیرد ولی به‌دلیل کمبود امکانات و منابع مالی که داریم، سرعت ما قدری کُند است. ضمن این‌که امسال هم، سال حساس انتخاباتی است و ما برای رفع سوء‌تفاهم‌های احتمالی مجبوریم مقداری بیش‌تر احتیاط کنیم. در مجموع، تاکنون، هم مشارکت مردم خوب بوده و هم مدیریت شهری این طرح را پذیرفته و با آن همکاری می‌کنند. مشارکت اجتماعی همیشه حلقه‌ مفقوده‌ مدیریت شهری در کرمان بوده که امیدواریم با شکل‌گیری این شوراها، این نقص برطرف شود. ما تا این مرحله از کار، حمایت و همراهی نهادها و ارگان‌های عضو شورا را هم داشتیم و رابطان، هم وقت می‌گذارند و هم برای پیشبرد امور محله خیلی کمک می‌کنند. 

 این مشارکت که می‌گویید خوب بوده، همان چیزی است که قبل از برگزاری انتخابات شورای محله، مدنظرتان بود؟ یعنی انتظاراتی داشتید برآورده شده است؟ 
بله. ما یک تجربه در اجرای طرح دفتر همیاری‌ها در 14 سال قبل را داریم. کرمان در جریان آن طرح و در انتخاب شهردار محله اگر شهر اول کشور نبوده ولی می‌توانم بگویم که جزو دو، سه شهر اول و پیشرو در اجرای طرح شهردار محله است. براساس تجربه گذشته و به‌دلیل سطح دانش مردم کرمان و مشارکت اجتماعی بالایی که دارند ما پیش‌بینی می‌کردیم طرح شورای محله هم، با همراهی و استقبال مردم مواجه شود. ما هم در گذشته، شهردار محله‌های خوبی داشتیم که با تمام وجود برای پیشبرد امور محله، کار کرده‌اند و هم امروز، حتی تقاضا از سوی شهروندان داریم که هرچه سریعتر شورای محله‌شان راه‌اندازی شود. به‌تازگی، یک استشهاد با 200،300 امضا از سوی یکی از محله‌های کرمان داریم که حتی یک گروه را معرفی کرده‌اند که به‌صورت شورای موقت اجتماعی محله و تا زمان انتخابات آن‌ها را به‌رسمیت بشناسیم که بتوانند فعالیت کنند. ما اما امکان این را نداشتیم که چنین اقدامی انجام دهیم ولی می‌بینیم خود شهروندان دارند مراجعه می‌کنند. اما مجموعه‌ اجتماعی شهرداری هم یک واحد نوپاست و امیدوارم با تقویت مجموعه‌ و نگاه حمایتی شهرداری بتوانیم به روند شکل‌گیری شوراها سرعت دهیم. امسال، بودجه‌ خیلی خوبی هم برای معاونت اجتماعی شهرداری لحاظ شد که خیلی به ما در اجرایی شدن این طرح کمک کرد و امیدوارم همین روند صعودی بودجه‌ فرهنگی و اجتماعی شهر، ادامه یابد. و فراموش نکنیم که راه‌اندازی شورای محله یک مسئله است و حمایت از آن برای استمرار فعالیت‌ مسئله‌ای دیگر و  امیدوارم در هر دو زمینه، بتوانیم موفق عمل کنیم.

  سال گذشته، آقای جوشایی، معاون فرهنگی‌واجتماعی شهردار، اعلام کرد که تا بهمن‌ماه امسال، شورای اجتماعی 73 محله را تشکیل خواهید داد. اما شما اکنون هم از کمبود امکانات برای تسریع در روند شکل‌گیری شوراها گفتید و هم این‌که به‌دلیل نزدیکی به انتخابات اسفندماه، سرعت پیشین هم کاهش یافته است. می‌خواهم بدانم این وعده‌ آقای جوشایی آیا عملی می‌شود؟
امسال به آن طرح نمی‌رسیم. هماهنگی و تصویب اساسنامه‌ی شورا خیلی طول کشید.
با همه‌ دستگاه‌های مربوطه، جلسات متعددی داشتیم و انجام هماهنگی طول کشید. البته خود ما هم متوجه‌ زمان‌بر شدن کار نهایی کردن اساسنامه بودیم ولی زمان را فدای کیفیت کردیم تا نتیجه‌ خوبی به‌دست بیاوریم. ما چون در حال نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی هستیم، تا آذرماه می‌توانیم انتخابات شوراهای محله‌های بعدی را برگزار کنیم تا سوءتفاهم پیش نیاید. کمبود امکانات هم داریم که امیدواریم با نگاهی که آقای عالم‌زاده دارند رفع شود و بتوانیم امسال 15 شورا را شکل بدهیم.

 مشارکت زنان در انتخاباتی که تاکنون داشتید چه‌طور بوده است؟
حداقل سه عضو از اعضای حقیقی هر شورا، خانم هستند. 50 درصد اعضای حقوقی هم که دستگاه‌ها به ما معرفی می‌کنند خانم هستند. در انتخابات شوراها تاکنون مشارکت خیلی خوبی از بانوان را شاهد بوده‌ایم و معمولا وقتی ثبت‌نام انجام می‌شود جز در چند عنوان که آقایان بیش‌تر شرکت می‌کنند، در بقیه، حتما کاندیدای خانم هم داریم و تا اینجا هم نشان دادند که خیلی خوب هم رای می‌آوردند و مردم به آن‌ها و توانایی که دارند اعتماد دارند.  

 شهردار محله‌ زن هم تا حالا داشتید؟
هنوز نه ولی به نظر می‌رسد در آینده ما شهردار محله زن هم داشته باشیم چرا که در لیست‌های داوطلبانی که به ما ارسال می‌شود، آمار زیادی از بانوان فعال وجود دارد و با این شرایط، قطعا در آینده شهردار محله زن هم خواهیم داشت.

 آقای حمزه‌پور، گزارش‌دهی شوراهای محله‌ها به‌ شورای شهر کرمان هم جزو برنامه‌ها هست؟ 
اساسنامه شورای محله مصوب شورای شهر است. این شورا یک شورای راهبردی به ریاست شهردار هم دارد که دو عضو آن، روسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شورای شهر هستند. در دیگر کمیسیون‌های شورای شهر کرمان نیز، آقای جوشایی حاضر می‌شوند و گزارش اقدامات را ارائه می‌کنند. حتی برخی اعضای شوراهای اجتماعی که شکل گرفته، در کمیسون‌های شورای شهر نیز شرکت کرده و مشکلات محله‌ی خود را مطرح کرده‌اند. حدود یک ماه پیش هم، اعضای شورای شهر کرمان، به دعوت شورای محله بنی‌هاشم، در این محله حضور یافته و از نزدیک با شورا و افراد محله دیدار کردند و ارتباط خیلی خوبی برقرار است.

 نظارت شهرداری بر کار شوراهای محله چه‌طور انجام می‌شود؟ 
دبیر جلسات شورای اجتماعی محله، نماینده معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری است ولی حق رای ندارد بلکه کار نظارت بر روند امور را انجام می‌دهد و درباره‌ی مصوبات نظر می‌دهد تا مغایر با قوانین شهرداری نباشد و یا این‌که چه‌طور مصوبات شورا به ارگان‌های مربوطه هدایت شود نظر می‌دهد. کار نظارت را انجام می‌دهد ولی حق رای ندارد.

 گفتید امسال 15 تا شورا بیش‌تر شکل نمی‌گیرد. این شوراها که زودتر راه‌اندازی شده‌اند نسبت به شوراهای آینده، زمان بیش‌تری فعالیت می‌کنند. چه‌طور سر دو سال، انتخابات جدید برگزار می‌کنید؟
هر شورا انتخابات خود را دارد و نیاز به برگزاری همزمان انتخابات در محله‌ها نیست ضمن این‌که همین الان، 30،40 شهردار محله در شهر کرمان در حال فعالیت هستند در حالی‌که هنوز شورای آن محله‌ها شکل نگرفته. انتخاب این شهردار محله‌ها مربوط به طرحی هستند که در گذشته اجرا شد و در آن، شورا نداشتیم ولی شهردار محله بود. ما آن طرح قبل را نابود نکردیم، بلکه در حال تکمیل و تقویت آن هستیم. این‌که مثلا شورای محله‌ی بنی‌هاشم خردادماه امسال شکل گرفته، در پایان دو سال فعالیت، مجدد انتخابات آن در موعد مقرر برگزار می‌شود قانونی است و نیازی به برگزاری همزمان انتخابات نیست. 

 آقای حمزه‌پور، در محله‌های کرمان تشکل‌های دیگری مربوط به دیگر نهادها را هم داریم که پیش از این شوراها شکل گرفته‌اند. مثلا دیده‌بان حقوق همسایه یا دفاتر تسهیل‌گری که در برخی از محله‌ها فعال شده است. شورای محله با فعالیت این نهادها موازی‌کاری نمی‌کند؟
ما پیش از شکل‌گیری این شوراها، جلسات متعددی با این نهادها از جمله نیروی انتظامی درباره‌ دیده‌بان حقوق همسایه داشتیم که همه‌ فعالیت‌ها قرار است از طریق همین شورای محله انجام شود و این شورا، تنها متعلق به شهرداری نیست. شهرداری این شورا را راه‌اندازی می‌کند چون درصد زیادی از مشکلات محله‌ها مربوط به شهرداری است ولی دیگر نهادها نیز می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند. مثلا ما یک تفاهم‌نامه با دانشگاه علوم پزشکی داریم که شورای سلامت محله را که باید راه‌اندازی کنند از طریق همین شورای اجتماعی پیگیری شود. نیروی انتظامی نیز از این ظرفیت استفاده می‌کند. مسئولان دفاتر تسهیل‌گیری در شورا حضور پیدا می‌کنند و ارتباط نزدیکی با هم دارند. نهادها از همین شورای اجتماعی می‌توانند استفاده کنند و نیاز به تشکیلات مجزا ندارند. 

این‌که می‌گویید را، در قالب توافق و تفاهم با دستگاه‌ها پیگیری می‌کنید و یک الزام است یا در حد وعده و قرار مدارهای کلامی است؟
رئیس هر کدام از این دستگاه‌ها، عضو شورای راهبردی شورای محله‌های کرمان است. مثلا آقای موحد، رئیس محترم دادگستری عضو این شورا هستند و آقای اسلامی را به‌عنوان نماینده‌ خود در این شورا، معرفی کرده‌اند و ما تمام کارهای مربوط به این حوزه را در هماهنگی با ایشان انجام می‌دهیم. مثلا اعلام می‌کنیم که در حال برگزاری انتخابات شورای محله فتحعلی‌شاهی هستیم و نیاز است که نماینده دادگستری معرفی شود. با دیگر دستگاه‌ها نیز کار به همین شکل انجام می‌شود. یکی از دلایلی که راه‌اندازی شورای محله‌ها طول کشیده، انجام همین هماهنگی‌ها با نهادهای مختلف بوده است. 

 در شهر کرمان محله‌هایی تاریخی هم داریم. چرا در بین اعضای حقوقی این شورا، از اداره کل میراث‌فرهنگی کسی حضور ندارد؟ 
برای این‌که تعداد اعضای شورا بیش از این نشود، نماینده‌ای مجزا برای میراث‌فرهنگی در نظر نگرفتیم اما مسائل مربوط به میراث‌فرهنگی از طریق نماینده شهرداری قابل پیگیری است. شهرداری منطقه پنج کرمان که همان شهرداری بافت تاریخی کرمان است، به‌تازگی شکل گرفته و نماینده این شهرداری همان نقش نماینده میراث را می‌تواند داشته باشد. اگر هم نیاز باشد، خود شورای محله می‌تواند از میراث‌فرهنگی کسی را برای رسیدگی به امور محله دعوت کند یا کارگروه‌هایی در این حوزه شکل بدهد. محدودیتی از این بابت وجود ندارد و این، جزو اختیارات شوراست. 

 ساختار داخلی این شوراها، شبیه شورای شهر است و کمیسون و کمیته می‌توانند تشکیل دهند؟
در اساسنامه اجازه داده شده که اگر محله‌ای نیاز داشت تشکیل دهد. مثلا در محله‌ای 200 نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند و فقط تعدادی از آن‌ها انتخاب شده‌اند. از ظرفیت افرادی که رای نیاورده‌اند باید استفاه شود و بهترین راه آن، تشکیل کارگروه‌هاست و خود شورا باید تشخصیص دهد که چه کارگروهی تشکیل دهد. مثلا اگر در یک محله، پتانسیل‌های ورزشی بالاست، شورای محله می‌تواند کارگروه ورزشی شکل دهد.

 وقتی شورا مصوبه‌ای می‌دهد، شهردار محله باید آن را پیگیری و اجرا کند. درست است؟روند پیگیری مصوبات شورا چگونه است؟
شهردار محله مصوبه را برای ما ارسال می‌کند و ما آن را بررسی می‌کنیم. چنانچه مغایرت با قوانین نداشته باشد او را راهنمایی می‌کنیم که چه بررسی‌ها و رایزنی‌هایی را باید انجام دهد. مثلا در محله بنی‌هاشم روز اول اصلا فرهنگسرا نبود، آقای مهدوی، شهردار محله، پیگیری و حتی زمینی را مشخص کرد و فرهنگسرا احداث شد. خیلی از مسائل محلات را با رایزنی و پیگیری می‌توانند حل کنند و یکی از کارهای شورا همین است که در تعامل با ارگان‌ها امکانات مورد نیاز محله را تامین کند.
 آقای حمزه‌پور، با شکل‌گیری شوراهای محله‌ها، قاعدتا مصوبات زیادی روانه‌ شهرداری می‌شود که مطالبات مردم شهر است. نیاز است شهرداری سیستمی چابک و آماده داشته باشد تا زحمات شوراها به نتیجه برسد. آیا چنین آمادگی و شرایطی در شهرداری کرمان وجود دارد تا به این حجم از درخواست‌ها پاسخ دهد؟ اگر این بخش از کار لنگ بزند، برای مردم و شوراهای محله‌ها دلسردی و نومیدی به‌دنبال خواهد داشت.
این، یک تعامل بین مردم و مدیریت شهری است. همه‌ تقاضاها که قطعا قابل اجرا شدن نیستند چون یا بودجه نیست، یا مشکلات قانونی وجود دارد و دلایلی از این قسم وجود دارد. در دولت هم ممکن است چنین وضعیتی پیش بیاید که یک پروژه را مهم بدانند ولی امکان اجرای آن نباشد. ما داریم بستر را فراهم می‌کنیم تا این دست اتفاقات نیفتد یا کم‌تر بیفتد و چند گام به جلو برداریم تا مردم بتوانند به خواسته‌های خود برسند.  نماینده شهرداری در شورا برای همین است که در حین تصویب، معلوم کنیم که آیا کار شدنی هست یا نه؟و اگر هست، آیا شهردار منطقه حاضر است آن را اجرا کند یا مثلا نیروی انتظامی برای افزایش امنیت محله می‌تواند گشت موتوری را بیش‌تر کند؟ می‌خواهیم از پروسه‌ی کاغذبازی و بروکراسی خارج شویم و تصمیماتی که قابلیت اجرایی دارند مصوب شوند. ضمن این‌که تعداد زیادی از خواسته‌های مردم هم به‌دلیل عدم آگاهی است و دچار سوتفاهم می‌شوند. مثلا نمی‌دانند مسئول جلوگیری از حضور تریلی در محله کیست و این را از چشم شهرداری می‌بینند در حالی‌که در شورای محله، از طریق نماینده پلیس و تعاملی که وجود دارد می‌توان چنین مشکلاتی در محله را حل کنیم. یا خیلی از مردم نمی‌دانند عوارض شهرداری چیست و چرا باید پرداخت کنند ولی مدیریت شهری گفته اگر محله‌ای بتواند 50 درصد عوارض را وصول کند مابقی را شهرداری تامین می‌کند تا امکانات محله تامین شود. این تعاملات رو به رشد است. می‌دانیم اگر پاسخ مردم را ندهیم قطعا باعث دلسردی می‌شویم ولی حتی نمی‌توانیم مطالبه‌ای را برآورده کنیم، اگر به‌درستی برای آنان توضیح دهیم که شرایط چگونه است می‌پذیرند. خیلی از درخواست‌ها هم با تعامل پاسخ داده می‌شود.

 یک نگرانی وجود دارد و آن سیاسی شدن شوراهای محله‌هاست.
افراد قطعا یک نظر شخصی دارند ما به این نظر احترام می‌گذاریم و کاری به آن نداریم ولی در شورا اولین چیزی که به اعضا می‌گوییم این است که آفت کار اجتماعی، کار سیاسی است و اگر کار اجتماعی، آلوده به کار سیاسی شود مشکل ایجاد می‌شود. سیاست شوراها در انتخابات، همان سیاست نظام و حضور حداکثری در انتخابات است.  غیر از این گام برنمی‌داریم و هرکس در شورا بخواهد کاری بکند برخورد شدید خواهیم کرد و حتی تا انحلال شورا و حذف فرد نیز پیش می‌رویم. اگر جلوی این کارها گرفته نشود و شورا برچسب سیاسی‌کاری بخورد با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

 اما گروه‌های سیاسی وقتی ببینند چنین ظرفیتی فراهم است شاید طمع کنند که از آن بهره ببرند. 
به همه‌ی دوستان شوراها از همین الان هشدار داده‌ایم که جلوی هر گونه سوءاستفاده‌ سیاسی را بگیرند و چون به انتخابات نزدیک می‌شویم دعوت از میهمانان و اشخاص را رصد می‌کنیم تا شائبه‌ سیاسی ایجاد نشود و یکی از وظایف دبیر شورا نیز رصد همین اوضاع است. ضمن این‌که حراست شهرداری منطقه هم بر این مسائل نظارت دارد.

ارسال نظر