بازار قلعه‌محمود در مسیر احیا و بازآفرینی

بازار قلعه‌محمود در مسیر احیا و بازآفرینی

نشست کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر کرمان، با موضوع بازآفرینی محله و بازار قلعه‌محمود برگزار شد.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، در این نشست که با حضور اعضای کمیسیون گردشگری، محمد جهانشاهی، معاون فرهنگی اجتماعی شهردار، رییس اوقاف و امور خیریه شهرستان کرمان و نماینده اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، سیدمحمدرضا معین‌زاده میرحسینی، رییس کمیسیون گردشگری و اصناف شورا، با اشاره به انجام مطالعات بازآفرینی محله و بازار قلعه‌محمود، توسط مشاور گفت: باید نظرات اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در رابطه با طرح بازآفرینی بازار و محلۀ قلعه‌محمود گرفته شود تا در جلسات آینده این طرح نهایی و سپس اجرا شود.

وی هم‌چنین بر بازسازی و مرمت ضلع شمالی بازار قلعه‌محمود توسط اداره‌کل میراث فرهنگی تأکید کرد و گفت: اداره اوقاف و امور خیریه نیز نسبت به بازسازی 40 باب مغازۀ متعلق به خود در بازار قلعه‌محمود اقدام کند.

 

ایجاد دفتر بازآفرینی محله و بازار قلعه‌محمود

رییس کمیسیون گردشگری و اصناف شورا افزود: باید طی فراخوانی از مالکان مغازه‌های بازار قلعه‌محمود دعوت شود تا طی نشستی با حضور مالکان و نماینده‌های دستگاه‌های مربوط، وضعیت مغازه‌های این بازار تعیین‌تکلیف شود.

میرحسینی بر هماهنگی شهرداری و اداره‌کل میراث فرهنگی با دستگاه‌های خدمت‌رسان ازجمله برق، آب و گاز تأکید کرد و گفت: هم‌چنین شهرداری کرمان و اداره‌کل میراث فرهنگی، برای سرعت‌بخشیدن به بازسازی مغازه‌های متعلق به اداره اوقاف و امور خیریه، از این دستگاه حمایت و مجوزهای لازم را صادر کند.

وی هم‌چنین با اشاره به بسته‌های تشویقی شهرداری کرمان برای بازآفرینی بافت تاریخی گفت: براساس این بستۀ تشویقی، علاوه بر حمایت شهرداری از بازآفرینی بافت تاریخی، عوارض نوسازی نیز در این محدوده مورد بخشودگی قرار گرفته است.

رییس کمیسیون گردشگری و اصناف شورا هم‌چنین از ایجاد دفتر بازآفرینی محله و بازار قلعه‌محمود در این بازار خبر داد و گفت: این دفتر به‌زودی با همکاری شهرداری کرمان و اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایجاد خواهد شد تا اقدامات در جهت بازآفرینی بازار و محلۀ قلعه‌محمود، تسهیل شود و سرعت بیشتری بگیرد.

 

بازآفرینی بازار قلعه‌محمود، اولویت تمام مسئولان استان باشد

فتح‌الله مؤیدی، عضو شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این نشست با بیان این‌که شورای اسلامی شهر کرمان در دوره‌های گذشته نیز احیا و فعال‌شدن بازار قلعه‌محمود را پیگیری کرد، اما پیگیری‌ها به نتیجۀ مطلوبی منجر نشد، گفت: بازآفرینی بازار قلعه‌محمود، باید اولویت تمام مسئولان استان باشد؛ چراکه این بازار که می‌تواند یکی از نقاط گردشگری کرمان باشد، اکنون مخروبه‌ای است که مرکز شهر را نازیبا کرده است.

وی افزود: در گذشته قرار بود بازار قلعه‌محمود، به بازارچۀ صنایع دستی تبدیل شود، اما به نتیجه نرسید.

مؤیدی با اشاره به این‌که تعداد قابل توجهی از مغازه‌های بازار قلعه‌محمود، متعلق به اداره اوقاف و امور خیریه است، خواستار اقدام جدی اوقاف و امور خیریه برای بازسازی و مرمت مغازه‌های متعلق به خود شد.

 

ضرورت عزم جدی دستگاه‌های مربوط برای بازآفرینی بازار قلعه‌محمود

زهرا لری، عضو دیگر شورای اسلامی شهر کرمان نیز با اشاره به این‌که بازار و محلۀ قلعه‌محمود، بخشی از محور گردشگری شهر کرمان محسوب می‌شود، تأکید کرد: کار بازآفرینی این محدوده باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

وی افزود: در دوره‌های گذشته قرار بود بازار قلعه‌محمود به‌عنوان بازارچۀ خوداشتغالی، در اختیار زنان سرپرست خانوار قرار گیرد که این موضوع نیز باید بررسی شود.

لری با بیان این‌که فعال ‌کردن بازار قلعه‌محمود، عزم جدی دستگاه‌های مربوط را می‌طلبد، گفت: با هماهنگی شهرداری کرمان، اداره‌کل میراث فرهنگی استان و اداره اوقاف و امور خیریه، این مهم به نتیجه خواهد رسید.

وی در عین حال بیان کرد: برای فعال کردن بازار قلعه‌محمود، باید کار علمیِ دقیق صورت گیرد و تمام جوانب در نظر گرفته شود تا کار به نتیجۀ مطلوب برسد.

 

نبود بهره‌بردار، مشکل اصلی بازار قلعه‌محمود

حسین چناریان، دیگر عضو شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این نشست یکی از دلایلی را که بازار قلعه‌محمود فعال نشده است، نبود بهره‌بردار در این بازار دانست.

وی با بیان این‌که در رابطه با بهره‌برداران این بازار باید نظر مشاور نیز گرفته شود، گفت: باید دغدغۀ افرادی که قصد دارند در این بازار فعالیت کنند، مورد توجه قرار گیرد.

 

ضرورت وجود یک مدیر واحد برای بازآفرینی بازار قلعه‌محمود

احمد حسن‌زاده، عضو دیگر شورای اسلامی شهر کرمان هم با بیان این‌که کار واحد، برنامۀ واحد و مدیر واحد می‌خواهد، گفت: احیا و بازآفرینی بازار قلعه‌محمود، به این دلیل که کاری بین‌بخشی است، معطل مانده است.

وی افزود: برای این‌که کار احیا و بازآفرینی این بازار پیش برود، باید یک مدیر واحد برای این مهم در نظر گرفته شود تا کارها را دنبال کند.

 

عزم جدی اداره اوقاف برای احیای بازار قلعه‌محمود

حجت‌الاسلام فاطمی، رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کرمان هم در این نشست با بیان این‌که 40 باب از مغازه‌های بازار قلعه‌محمود، متعلق به اوقاف است، گفت: البته برخی از این مغازه‌ها، مستأجر دارند که دارای حق کسب‌و‌پیشه نیز هستند.

وی با اشاره به بازسازی مغازه‌های متعلق به اوقاف گفت: اگر 40 باب مغازۀ اوقاف در بازار قلعه‌محمود احیا شوند، قطعاً درآمد و عوایدی دارند که این درآمد را نیز در همان بازار هزینه خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام فاطمی افزود: اداره اوقاف برای احیای بازار قلعه‌محمود، به‌طور جدی پای کار است؛ ضمن این‌که یکی از مغازه‌های اوقاف را نیز برای شکل‌گیری دفتر بازآفرینی بازار قلعه‌محمود، در اختیار میراث فرهنگی و شهرداری قرار خواهیم داد.

 

صدور سریع مجوزِ بازسازی مغازه‌های بازار قلعه‌محمود، توسط میراث فرهنگی

شفیعی، نماینده اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نیز در این نشست با بیان این‌که مشکل بازار قلعه‌محمود این است که کسبه‌ای در این بازار فعال نیست، گفت: تا کسبۀ بازار قلعه‌محمود فعالیت خود را آغاز نکنند، مرمت و بازسازی این بازار فایده‌ای ندارد.

وی افزود: در دهۀ 80، میراث فرهنگی بخش زیادی از بازار قلعه‌محمود را مرمت کرد، اما چون کسبه استقبال نکردند و مغازه‌ها فعال نشد، کار مجدد رها شد.

شفیعی در خصوص صدور مجوز برای مرمت و بازسازی مغازه‌های بازار قلعه‌محمود گفت: اداره‌کل میراث فرهنگی، هیچ مشکلی برای صدور مجوزهای لازم جهت بازسازی مغازه‌های بازار ندارد.

وی افزود: میراث فرهنگی یک‌روزه مجوزهای لازم برای بازسازی مغازه‌های بازار را صادر خواهد کرد.

محمدرضا احمدی

ارسال نظر