کرمان‌شهر نشریه شهرداری است اما...

کرمان‌شهر نشریه شهرداری است اما...

تو پای به راه در نه و هیچ مپرس خود راه بگویدت که چون باید رفت

با تاسی به این بیت می‌خواهم هم از نَفَس حافظ در ابتدای راه مددی بگیرم و هم به خود و مخاطبان بزرگوار نشریه کرمان‌شهر بگویم که راه کرمانشهر روشن است، تنها باید به آن عمل کرد و اگر قرار باشد به یاری پروردگار در مدت خدمت من در این نشریه اتفاقی بیفتد، همین اتفاق است، یعنی عمل به راه روشن کرمان‌شهر.
اما اگر از من بپرسید راه روشن کرمانشهر چیست؟ می‌گویم ماهیت کرمان‌شهر راه روشنش را به وضوح نشان می‌دهد. کرمانشهر یک نشریه شهری متعلق به شهرداری کرمان است پس ما باید در محدوده‌ تعریف شده خود حرکت کنیم:
1- این نشریه در وهله اول وظیفه دارد اخبار و گزارشات حوزه شهر و شهرداری کرمان را اطلاع‌رسانی کند. پس از این به بعد نیز این وظیفه را انجام خواهد داد. اما من و همکارانم می‌کوشیم تا این اطلاع رسانی را تا حد ممکن بر حسب استانداردهای حرفه‌ای انجام دهیم. به این منظور هیچ وسواس و هیچ خسّتی نخواهیم داشت جز اینکه خود را مقید می‌دانیم به قالب‌های حرفه‌ای پایبند باشیم. به عنوان مثال، یک خبر فارغ از اینکه درباره چه شخصی، یا چه جریان اجتماعی و سیاسی اطلاع رسانی می‌کند، باید به صورت حرفه‌ای تنظیم شده باشد، منبعش مشخص باشد و عناصر خبری را به وضوح نشان دهد، یک یادداشت فارغ از اینکه نویسنده آن چه کسی است، باید انسجام شکلی و محتوایی داشته باشد و ... در غیر اینصورت با نشریه‌ای روبرو خواهیم بود که در واقع نشریه بودن خود را نفی می‌کند. یعنی یک نشریه اگر به استانداردهای حرفه‌ای خود عمل نکند، دیگر نشریه نیست. مثل یک مهندس ساختمان که اگر بی‌توجه به معیارهای علمی ساختمانی را بسازد آن ساختمان دیگر ساختمان نیست یا لااقل ساختمان مقاوم و مستحکمی نیست و به راحتی با اندک تکانی فرو می‌ریزد و سخت در معرض تخریب باد و باران است.
2- کرمان‌شهر نشریه شهرداری است، اما روابط عمومی شهرداری نیست به این معنا که چون شهرداری یک نهاد مدنی برخاسته و برآمده از رای تک تک شهروندان است پس نشریه متعلق به آن نیز نشریه‌ای است که سهم مردم در آن محفوظ است. بنابراین هر شهروند کرمانی می‌تواند کرمانشهر را رسانه خود بداند و باور داشته باشد که مطالباتش در چارچوب قانون در این نشریه قابل طرح است. امیدوارم شهروندان عزیز کرمانی این امکان را جدی بگیرند و کرمانشهر را بستری امن برای طرح سخنان و مطالبات خود بدانند. در همین فرصت از همه همشهریانم دعوت می‌کنم لااقل یکبار ارتباط با کرمانشهر را تجربه کنند.
3- عمل به راه روشن کرمانشهر یک معنای دیگر هم دارد و آن این است که این نشریه به معنای رایج کلمه سیاسی نخواهد بود و چنانچه قرار باشد سیاستی را به معنای استراتژی در پیش بگیرد، باز هم استراتژی حرفه‌ای بودن است. یعنی در کرمانشهر به عدالت و انصاف بر روی هر مسوول و نماینده و شهروندی فارغ از نام عنوان و گرایش سیاسی در چارچوب قانون باز است به شرط آنکه به حرف و سلیقه مخالف خود نیز احترام بگذارد و معیارها و قالب‌های حرفه‌ای رسانه را به رسمیت بشناسد و برای روزنامه‌نگار به مثابه فعال مدنی و حرفه‌ای احترام قائل باشد.
می‌کنیم آغاز با نام خدا 


رضا شمسی 

سردبیر کرمان شهر

ارسال نظر