نمایشگاه آثار تعدادی از هنرمندان نقاش برجستۀ کشور گشایش یافت

نمایشگاه آثار تعدادی از هنرمندان نقاش برجستۀ کشور گشایش یافت

آیین افتتاحیۀ نمایشگاه آثار تعدادی از هنرمندان نقاش برجستۀ کشور، در حاشیۀ دهۀ دوم جشنوارۀ شهروندی تابستان کرمان، در نگارخانۀ شهید آتشیِ بوستان شهید مطهری برگزار شد

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، شهردار کرمان در آیین افتتاحیه این نمایشگاه که با عنوان «ایران سرای من است» و با آثاری از اساتید برجستۀ کشور ازجمله «علی ذاکر»، «احمد وکیلی»، «یعقوب عمامه‌پیچ» و «مهدی علایی‌نژاد» و با حضور تعدادی از مدیران استانی و شهری، جمعی از هنرمندان و شهروندان کرمانی برگزار شد، ضمن خیرمقدم به هنرمندانی که برای برپایی این جشنواره در کرمان حضور پیدا کرده‌اند، گفت: حضور هنرمندان برجستۀ کشور در کرمان، باعث دلگرمی است.

سیدمهران عالم‌زاده با بیان این‌که جشنوارۀ شهروندی تابستان کرمان، «بیست تا بیست»، با عزم و ارادۀ شبانه‌روزی همکارانم در معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان در حال برگزاری است، گفت: اگرچه این جشنواره نواقصی هم دارد، اما با تلاش همکارانم به‌خوبی پیش می‌رود و مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

وی هم‌چنین ضمن تقدیر از مؤسسه «هومهر» که در برگزاری این نمایشگاه نقاشی با شهرداری کرمان همکاری کرده است، به تعاریف مختلف از هنر اشاره کرد و گفت: تعاریف دربارۀ هنر، بسیار است، اما بهترین تعریف این است که هنر، زیباترین شیوۀ ابراز احساسات و عواطف است.

شهردار کرمان با بیان این‌که هنر از بدو تولد در ذات همۀ ما وجود دارد، گفت: هنر نقش ممتازی در مسیر زندگی و کیفیت‌بخشی به زندگی شهرنشینی دارد.

عالم‌زاده افزود: هنرمند تلاش می‌کند به هنر، عمق و ژرفا ببخشد تا هنر به کمال برسد و آثار ماندگار هنری در این حوزه شکل بگیرد.

وی ادامه داد: اما بخش هنر برای مردم، برای من به‌عنوان شهردار اهمیت بیشتری دارد؛ چراکه در این زمینه، هنرمند در حوزۀ فرهنگ‌سازی نقش‌آفرینی می‌کند؛ بنابراین، با این تعریف، جایگاه هنرمند و ارتباط او با مردم، اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

شهردار کرمان تأکید کرد: هنرمندان به‌دلیل تمایل مردم نسبت به آثار هنری، باید در این حوزه کار بیشتری انجام دهند؛ چراکه نمی‌شود نسبت به سیما و منظر شهری بی‌تفاوت باشیم؛ بنابراین، فضای شهری با حضور هنرمندان و با ساخت المان‌های شهریِ زیبا، کیفیت بهتری پیدا می‌کند.

عالم‌‌زاده هم‌چنین نقش شهرداری را در حوزۀ زیرساخت‌های هنری مهم دانست و گفت: هنرمندان به زیرساخت و فضا نیاز دارند تا آثار هنری تولیدات خود را عرضه کنند که شهرداری می‌تواند زیرساخت‌ها و فضاهای مورد نیاز را برای عرضۀ محصولات هنرمندان فراهم کند.

وی به اجرای هنرهای خیابانی هم اشاره کرد و گفت: هنرهای خیابانی موجب کیفیت‌بخشی به فضای زندگی مردم می‌شود.

شهردار کرمان با بیان این‌که در دورۀ اخیر مدیریت شهری، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری عزم جدی دارد تا از هنر به‌عنوان یک ابزار مهم در حوزۀ تعاملات اجتماعی بهره ببرد، گفت: هم‌چنین هیچ تمایلی نداریم در حوزۀ تخصصیِ سایر دستگاه‌های فرهنگی وارد شویم؛ بلکه تلاش می‌کنیم در کنار آن‌ها به‌عنوان تسهیل‌کننده، به وظیفۀ خود عمل کنیم.

در ادامه، علی ذاکری، نقاش صاحب‌نام معاصر نیز در این آیین با بیان این‌که از دیروز که به کرمان وارد شدم، حس خوبی دارم، گفت: در کرمان قبل از معماری و خیابان‌ها، با مردم کوچه و بازار روبه‌رو شدم و تعامل و گفت‌و‌گو با مردم کرمان، حس خوبی به من داده است.

وی به ماندگاری برخی آثار هنری اشاره کرد و گفت: هر جای دنیا که اثر هنریِ باارزشی باقی مانده، حاصل تعامل بین هنرمندان، مدیران باشعور و بخش خصوصی بوده است.

ذاکری افزود: اما متأسفانه در کشور ها، مدیریت‌ها زود‌به‌زود تغییر می‌کنند؛ بنابراین، کار منسجم صورت نمی‌گیرد و به همین دلیل کمال‌طلبی من عوض شده و حتی اگر قادر باشم یک کبریت روشن کنم تا فردی در چاله نیفتد، این کار را انجام می‌دهم.

این هنرمند نقاش هم‌چنین با بیان این‌که هنر، به ما دقت نظر می‌دهد، گفت: من به این دلیل که حالم خوب شود و نگاه من نسبت به جهان هستی عوض شود، نقاشی می‌کنم.

وی بر حضور آدم‌های مؤثر در پست‌های مختلف تأکید کرد و گفت: آدم‌های مؤثر، هرجا قرار می‌گیرند، می‌توانند تأثیرگذار باشد.

محمدرضا احمدی

ارسال نظر