نفرات برتر حافظۀ رویداد چوب معرفی شدند

نفرات برتر حافظۀ رویداد چوب معرفی شدند

شهردار کرمان گفت: با اجرای رویداد حافظۀ چوب، 16 اثر هنری به فضای شهر کرمان افزوده شد

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، سیدمهران عالم‌زاده در آیین اختتامیۀ اولین رویداد حافظۀ چوب هدف از اجرای این رویداد را حفظ درختان و نشان دادن نوع دیگری از زندگی این مخلوقات خداوند در عرصۀ شهری دانست و گفت: اجرای این رویداد نشان‌دهندۀ این مهم است که جزء‌به‌جزء شهر برای شهرداری کرمان اهمیت دارد.

وی با بیان این‌که درختان، مواریث مادی و معنوی هستند، گفت: فضای سبز شهر و حافظه تاریخی که در حال حاضر از درختان خشکیده شکل گرفته، از این لحاظ برای ما اهمیت دارد که می‌توانیم از درختان خشک‌شده به‌عنوان یک اثر هنری استفاده کنیم و ادامۀ حیات آن‌ها را به‌گونه‌ای دیگر به نمایش بگذاریم. 

وی ضمن سپاس از هنرمندان شرکت‌کننده در این رویداد گفت: بر روی این 16 اثر نمی‌توان قیمت گذاشت؛ چراکه آثار هنری ارزش خود را در طول زمان نشان می‌دهند.

شهردار کرمان افزود: با توجه به میراث ارزشمندی که در حوزۀ  تاریخی و معماری شهر داریم، امیدورام به موضوعاتی در این حوزه بیشتر پرداخته شود و آثار ارزشمندی در حوزۀ شهری تولید شود.

عالم‌زاده ادامه داد: ارزش این رویداد به مراتب از کارهای عمرانی که در شهر انجام می‌شود، بیشتر است؛ چراکه برای ایجاد این‌گونه اتفاقات خوب، به صَرف هزینه‌های زیاد نیاز نیست و گاهی می‌توان با هزینۀ کم، رویداد خوبی را رقم زد و ارزش افزودۀ  مضاعفی را برای شهر کرمان ایجاد کرد.

شهردار کرمان با بیان این‌که حافظۀ تاریخی یک ملت، تجربۀ مشترک بین مردم آن سرزمین است، گفت: از بعضی از رویدادها مثل عید نوروز، حافظۀ جمعی و تاریخی مشترک داریم  و در حوزۀ مادی نیز، آثار، بناها، ساختمان‌ها و معابری داریم  که در ذهن مردم تعلق خاطر ایجاد می‌کنند.

عالم‌زاده با تأکید بر این‌که آثار هنرمندان نیز مبانی خاص خود را دارد و آن‌ها نیز برای مردم شهر تعلق خاطر ایجاد می‌کنند، گفت: آنچه ما را از فرهنگ سایر شهرها جدا و متمایز می‌کند، تعلق خاطر ما به فضا و زمان تاریخی است و اگر این تعلق خاطر از مردم گرفته شود، چیزی جز پوچی و بی‌هویتی به‌دنبال ندارد.

وی افزود: به نظر می‌رسد امروزه نسبت به این حافظۀ تاریخی، کم تفاوت بوده و به خوبی عمل نکرده‌ایم.

شهردار کرمان ادامه داد: در برخی موارد تلاش کردیم حافظۀ تاریخی مردم را پاک یا چیزهایی اضافه کنیم که کار درستی نیست.

عالم‌زاده افزود: در این حوزه نیاز به کار فرهنگی داریم؛ زیرا آنچه در حوزۀ تاریخی اتفاق می‌افتد، چیزی است که خودبه‌خود روی می‌دهد و پس از جای گرفتن در اذهان مردم، نمی‌توان آن را تغییر داد.

در ادامۀ این آیین معاون سازمان سیما و منظر سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان از برنامه‌ریزی برای تولید فیلم مستند دربارۀ جنگل دست‌کاشت کرمان (جنگل قائم) خبر داد و گفت: در این فیلم مستند، چگونگی کاشت درختان این جنگل که از نگاه ما به دور مانده، به نمایش گذاشته می‌شود.

عماد محسنی تکلو افزود: هدف از تولید این فیلم، افزایش حس تعلق خاطر مردم کرمان نسبت به پردیسان قائم (عج) است که امیدواریم در دومین رویداد حافظۀ چوب که سال آینده برگزار خواهد شد، این فیلم مستند اکران شود.

وی به اجرای رویدادهای دیگر اشاره کرد و گفت: نشست‌های ماهانۀ شب‌های ماه معماری فلسفی شهرداری کرمان، کارزار طراحی 9 منظر شهری برای شهر کرمان و رویداد هنروارۀ عاشورایی، از دیگر مواردی است که در دستور کار قرار دارد.

محسنی تکلو با بیان این‌که با اجرای رویداد هنروارۀ عاشورایی، قصد داریم فضای متفاوتی به شهر ببخشم، گفت: فراخوان این رویداد به‌زودی منتشر خواهد شد.

وی افزود: تولید این آثار کار شهرداری نبود؛ بلکه با ایجاد یک تعامل اجتماعی، با کمک هم توانستیم این رویداد خوب را به نتیجه برسانیم.

لازم به ذکر است؛ در آیین اختتامیۀ اولین رویداد حافظۀ چوب، هیأت داوران متشکل از حمید شانس، جمشید مرادیان و شهریار رضایی، از بین 16 اثر ارایه‌شده، اثر چهار هنرمند را واجد تقدیر اعلام کردند. هم‌چنین از حسین کهفی، فهیمه اسلام‌کیش، عمران حمیدی و مصطفی هندوزاده، تقدیر شد و جایزۀ ویژۀ رویداد حافظۀ چوب، به مهدی رنگچی رسید

ارسال نظر