«کرمان‌شهر» فرهنگ‌سرای مکتوب

«کرمان‌شهر» فرهنگ‌سرای مکتوب

کرمان‌شهر این قابلیت را دارد که به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین نشریات کرمان تاثیر قابل توجهی روی مخاطب خودش بگذارد

 رضا شمسی
سردبیر کرمان‌شهر

 برای اثبات این حرفم از حدود 4000 نفر پرسنل شهرداری و شرکت‌های وابسته مایه می‌گذارم که می‌توانند مخاطب بالقوه این نشریه باشند، و اگر اعضای خانواده این 4000  نفر هم در نظر گرفته شوند به رقمی چندین برابر رقم مذکور دست پیدا خواهیم کرد. این حداقل ظرفیت کرمان‌شهر از منظر مخاطب‌یابی است! مخاطبان دیگر، یعنی عموم شهروندان را باید به این رقم افزود که بسیار بیش از این است.  
اما برای رسیدن به این آرزو باید به نکاتی توجه کرد و مواردی را مد نظر داشت.

  1- با توجه به تغییر ذائقه مخاطب از رسانه‌های کاغذی به رسانه‌های دیجیتال و معضل گران شدن قیمت کاغذ، باید تغییراتی را در ساختار و سیستم مدیریتی نشریه اعمال کنیم. البته منظورم این نیست که انتشار کاغذی را متوقف کنیم یا به یکباره از تیراژ آن بکاهیم، بلکه می‌توانیم به مرور گستره ارتباط با مخاطب را افزایش دهیم و از ظرفیت فضاهای مجازی و دیجیتالی استفاده بیشتری ببریم، یعنی صفحات مجازی و سایت نشریه را تقویت کنیم تا به جایگاه یک واحد رسانه‌ای مرجع دست یابیم.

  2- بدیهی است که فرم کار ما به دلیل سرعت زیاد زندگی کنونی و تاثیرگذاری فرم‌های تازه که بیشتر از فضای مجازی برآمده‌اند، تغییراتی پیدا کند و تاثیراتی بپذیرد،  اما نباید از یاد ببریم که می‌توانیم و باید بر این فضاها تاثیر هم بگذاریم، یعنی نه تنها نباید تسلیم بی‌چون و چرای آن بشویم که باید مقتدرانه بر آن تاثیر هم بگذاریم. چرا که گفتمان غالب فضاهای مجازی، غیرکارشناسی و سطحی است و بوی عام‌زدگی می‌دهد. در نتیجه و در چنین فضایی وجود رسانه‌های حرفه‌ای از نوع کرمان‌شهر، می‌تواند با طرح مباحث جدی‌تر، کارشناسانه و تخصصی‌ راهگشا باشد و نقطه اتکایی خصوصا در مباحث شهری و فرهنگ شهروندی به حساب آید.

  3- از مباحث کلی که بگذریم، درباره کرمانشهر به طور اخص می‌توانم بگویم که علیرغم ظرفیت زیادی که نشریه ما دارد، متاسفانه اما کاستی‌هایی هم دارد که در وهله اول به نبود نیروی حرفه‌ای بر می‌گردد؛ ما به جز چند مورد حرفه‌ای و کاربلد، نیروی دیگری نداریم و این را صراحتا باید داد بزنیم. این ضعف نه تنها در کرمان‌شهر که در شهر و استان کرمان نیز ضعفی آشکار است. به همین دلیل فکر می‌کنم کرمان‌شهر به دلیل موقعیتی که دارد، می‌تواند علاوه بر اینکه نیروهای حرفه‌ای را جذب کار کند، می‌تواند در تربیت نیروهای جدید هم بکوشد و این را با تدوین یک برنامه: کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت رسالت خود بداند. اگر بخواهم واضح‌تر بگویم، باید بگویم: رسانه‌های دیگر استان نمی‌توانند به تربیت نیروی روزنامه نگار بپردازند، چرا که توانایی مالی این کار را ندارند. اما کرمان‌شهر با توجه به حمایتی که از شهرداری می‌گیرد، می‌تواند با یک برنامه طراحی شده، نقشی مسئولانه برای خودش تعریف کند که همانا تربیت نیروی  روزنامه‌نگار حرفه‌ای در سطح شهر است. ما علیرغم کمبود نیرویی که داریم اما می‌توانیم ادعا کنیم توانایی آموزش را داریم و در پی تدوین برنامه عملی آن در سال 98 هستیم و به‌زودی فراخوان آن را منتشر خواهیم کرد. در این صورت می‌توانیم از اینکه در پایان سال 98 چند روزنامه‌نگار جوان و حرفه‌ای تربیت کرده و به نیروی کار افزوده‌ایم، به خود ببالیم. 
همچنین سعی خواهیم کرد ساختار سازمانی و چیدمان نیروی حرفه‌ای کرمان‌شهر را در خور ظرفیت این نشریه ارتقا بدهیم و با تدوین یک برنامه درازمدت و در راستای سیاست‌های برون سپاری، این نشریه را به عنوان یک موسسه رسانه‌ای ارتقای موقعیت بدهیم، و در این راستا به همه ظرفیت‌های شهرداری در جایگاه یک حامی مسئول، فکر خواهیم کرد. آنچه مهم است حرکت کرمان‌شهر به سمت یک موسسه‌ٔ جامع رسانه‌ای و با هویت مستقل است که امیدواریم بتوانیم به آن جامه عمل بپوشانیم. کرمان‌شهر این ظرفیت را دارد که در هیات یک موسسه جامع رسانه‌ای و مستقل قد علم کند و اعتبار بیشتری برای جامعه رسانه‌ای کرمان و شهرداری بیافریند. 

  4- با توجه به نقش بنیادین هنر و فرهنگ در رشد و توسعه پایدار و اعتقاد ما به این نگاه، سعی خواهیم کرد در سال 98 بخش فرهنگی پررنگ‌تر‌شود. کرمان‌شهر قابلیت این را دارد که همچون یک فرهنگسرا، مخاطبان خود را در زمینه‌های مختلف ادبی و هنری سرگرم کند و همراه با آنها اتفاقات فرهنگی شهر را رصد و تجزیه و تحلیل کند. تئاترهایی که در کرمان برگزار می‌شود، فیلم‌هایی که اکران می‌شود، کنسرت‌هایی که برگزار می‌شود، کتاب‌هایی که چاپ می‌شود، نمایشگاه‌های مختلفی که در گالری‌ها برپا می‌شود و ... همه اینها می‌تواند در کرمان‌شهر بازتاب پیدا کند و «فرهنگ‌سرای کاغذی کرمان‌شهر» را به هر خانه‌ و اداره‌ای ببرد.

  5-  بدیهی است که برای یک زندگی بهینه شهری، نگاه به جامعه، ظرفیت‌های آن و آسیب‌هایی که آن را در برگرفته، از اولویت‌ها است، بنابراین نگاه‌مان را بر جامعه شهری نیز متمرکز خواهیم کرد و به ورزش نیز از همین دریچه خواهیم نگریست. آرزو ‌داریم در نشریه خود به شکل مبسوط، موضوعات و مباحث اقتصاد محلی را هم پی‌بگیریم و برای رسیدن به این آرزو از همین‌جا از همه نیروهای متخصصی که می‌توانند در این حوزه کمک کنند دعوت می‌کنیم که اگر می‌توانند بیایند و به ما کمک کنند.

  6- باری دیگر گفته‌ام و درپایان این گفتار نیز می‌گویم: رویکرد و سیاست کلی  کرمان‌شهر در سال پیش رو، همچون 2 ماه پایانی سال گذشته، تلاش در جهت حرفه‌ای‌تر شدن و رسیدن به استانداردهای روزنامه‌نگاری و علم ارتباطات است، با این آگاهی که کار حرفه‌ای در نشریه‌ای چون کرمان‌شهر، می‌تواند به بالابردن بسامد واژه «شهرداری» در سطح شهر و بر اعتبار نام این سازمان مردمی در دل مردم بیانجامد. در این مسیر معتقدیم که کرمان‌شهر تنها و فقط بلندگوی تبلیغاتی شهرداری نیست، بلکه توانایی شنیدن صداهای مختلف را نیز دارد، ولو آنکه این صدا بوی انتقاد بدهد. انتقاد از شهرداری و شنیدن صدای مردم نه تنها مشکلی برای این سازمان به وجود نمی‌آورد، بلکه بدون تردید به مردمی‌تر کردن آن نیز کمک خواهد کرد

ارسال نظر