تلاش‌ها و ایده‌های فردی در معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری نهادینه شود

تلاش‌ها و ایده‌های فردی در معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری نهادینه شود

در نشستی در معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان، رؤسای انجمن‌های هنری و صاحب‌نظران حوزۀ هنر، دیدگاه‌های خود را در خصوص جشنوارۀ «تابستان کرمان» بیان کردند

به گزارش مدیریت ارتباطات معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان، در این نشست پس از تشریح چگونگی برگزاری جشنوارۀ «تابستان کرمان» که قرار است تابستان امسال با ویژه‌برنامه‌های مختلف برگزار شود، رؤسای انجمن‌های هنری و برخی از صاحب‌نظران این حوزه، به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

عبدالرضا قراری، مدیرعامل خانه هنرمندان در این نشست با استقبال از برگزاری جشنوارۀ «تابستان کرمان»، بر این‌که تلاش‌ها و ایده‌های فردی در معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان باید به فرایند تبدیل و نهادینه شود، تأکید کرد.

وی افزود: با توجه به این‌که در نهادهای مختلف سلایق عمل می‌کنند و با تغییر مدیریت‌ها، اتفاقات گذشته دیگر دنبال نمی‌شود؛ بنابراین، باید به‌گونه‌ای عمل کرد تا آنچه که اکنون در معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری دنبال می‌شود، به فرایند تبدیل شود و تداوم داشته باشد.

قراری با بیان این‌که نهاد عمومی‌ای مثل شهرداری، منابع شهر را مدیریت می‌کند، تصریح کرد: جامعۀ فرهنگی‌هنری سال‌ها به این موضوع نقد داشتند که نهادهای فرهنگی‌هنری، منابع را به‌درستی هزینه نمی‌کنند و بیشتر، منابع را هدر می‌دهند؛ بنابراین، آنچه که به‌عنوان یک اتفاق درست شکل می‌گیرد، باید براساس یک اندیشه و پایه تثبیت شود.

مدیرعامل خانه هنرمندان کرمان با اعلام آمادگی همکاری این خانه با شهرداری کرمان برای برگزاری جشنوارۀ «تابستان کرمان» گفت: با توجه به این‌که خانه هنرمندان قرار نیست رقیبی برای مؤسسه‌های خصوصی باشد؛ بنابراین، این خانه به‌عنوان مشاور و ناظر نقش خود را در برگزاری جشنوارۀ «تابستان کرمان» ایفا خواهد کرد.

مهدی صمدانی، رییس انجمن شعر و ادب کرمان نیز در این نشست ایدۀ برگزاری جشنوارۀ «تابستان کرمان» را بسیار عالی دانست و گفت: اگرچه مردم به‌دنبال شعر فاخر هستند، اما باید جنبۀ تفریحی کار را نیز در نظر بگیریم.

وی با تأکید بر اطلاع‌رسانی درست برگزاری این جشنواره به شهروندان گفت: وجه رسانه‌ای جشنواره بسیار مهم است.

محمدرضا هاشمی‌نژاد، نماینده انجمن هنرهای تجسمی کرمان نیز با بیان این‌که شهر مثل یک پیکرۀ واحد است که نیازهایی دارد، گفت: شهر نیازهای فرهنگی و هنری نیز دارد که یکی از این موارد زیست شبانه است.

وی افزود: زیست شبانه در شهر کرمان هم‌اکنون نیز اتفاق می‌افتد و به‌طور مثال کافی‌شاپ‌ها و فست‌فوت‌ها تا پاسی از شب باز هستند، اما متأسفانه به آن‌ها اجازۀ استفاده از موسیقی زنده داده نمی‌شود.

هاشمی‌نژاد ادامه داد: کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها باید رتبه‌بندی شوند و براساس آن اجازۀ استفاده از موسیقی زنده به آن‌ها داده شود.

وی بر توجه به نهاد خانواده نیز تأکید کرد و گفت: برنامه‌های سرگرمی موجب کاهش مطالعۀ مردم شده است؛ بنابراین، باید در حوزۀ ترویج مطالعه وارد شوید و از این حوزه حمایت کنید.

سورج یاسایی، رییس انجمن موسیقی کرمان نیز با اشاره به برگزاری کنسرت‌های موسیقی در جشنوارۀ «نوبهار کرمان» گفت: این‌که 50 هزار نفر برای یک کنسرت موسیقی جمع می‌شوند، لزوماً کار فرهنگی نیست.

وی افزود: هنرمندان موسیقی کرمانی که در حوزۀ پاپ کار می‌کنند، بسیار بهتر از پلی‌بک‌خوان‌هایی هستند که در کشور مطرح شده‌اند؛ بنابراین، اگر قرار است در حوزۀ موسیقی وارد شویم، باید ببینیم بضاعت هنرمندان موسیقی بومی چقدر است.

یاسایی ادامه داد: باید از امکانات و بضاعتی که داریم، استفاده کنیم.

مهدی جعفری، نماینده انجمن عکاسان کرمان نیز با بیان این‌که اجرای کارناوال‌ها در تمام نقاط دنیا وجود دارد، گفت: باید دورۀ گذار را پشت سر بگذاریم تا مردم به این برنامه‌ها و اتفاقات عادت کنند.

وی اجرای موسیقی خیابانی را یکی از برنامه‌های خوب دانست که می‌تواند در طول سال تداوم داشته باشد.

مسعود اشجعی، نماینده خانه سینمای کرمان هم با بیان این‌که در حوزۀ سینما چندان جاذبه‌ای وجود ندارد تا در جشنوارۀ «تابستان کرمان» مورد استفاده قرار گیرد، گفت: ازجمله برنامه‌هایی که در ماه مبارک رمضان در تهران مورد توجه قرار می‌گیرد، اکران فیلم‌ها در سینماهای تهران از افطار تا سحر است که می‌توانیم طرح اکران شبانه را در جشنوارۀ «تابستان کرمان» اجرا کنیم.

وی افزود: لذت تماشای فیلم به‌صورت دسته‌جمعی را از یاد برده‌ایم؛ بنابراین، اجرای اکران شبانۀ فیلم در سینماهای کرمان با یک‌سوم قیمت، می‌تواند مردم را به سمت سینماها و تماشای فیلم سوق دهد.

داریوش شفیعی، یکی از هنرمندان حوزۀ تجسمی نیز با بیان این‌که باید بین سرگرمی و هنر تفاوت قائل شویم، گفت: وقتی کاری را برای سرگرم کردن مردم انتخاب می‌کنیم، نیازی ندارد ارزش‌های والایی داشته باشد.

وی افزود: دلیلی ندارد سرگرمی همراه با اعتلای معنوی مردم باشد؛ ضمن این‌که سرگرمی در شب می‌تواند اندکی از فشارهای کاری روزانۀ شهروندان را کاهش دهد.

شفیعی ادامه داد: برگزاری جشنوارۀ «تابستان کرمان» به سکوت شب‌های کرمان، شور و حال شبانه می‌بخشد.

بابک دقیقی، یکی از هندمندان تئاتر کرمان نیز گفت: برنامه‌هایی که در حوزۀ سرگرمی تعریف می‌شود، دارای اقتصادی پویا هستند که مخاطب بسیاری دارند؛ بنابراین، می‌توانیم با سرگرمی‌های نو و جدید، شب‌های خاطره‌انگیزی برای شهروندان بسازیم.

وی با بیان این‌که برخلاف آنچه گفته می‌شود، کرمانی‌ها عموماً شب‌نشین هستند، گفت: شب‌نشینی کرمانی‌ها بیشتر شکل پنهانی دارد و در خانه‌ها اتفاق می‌افتد؛ بنابراین، اگر در شب‌های تابستان برنامه‌های خوبی برای مردم تدارک ببینیم، می‌توانیم مردم را از خانه‌ها به خیابان‌ها بیاوریم.

مرتضی عمید، نماینده انجمن خوشنویسان کرمان هم با تقدیر از معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان به‌دلیل برپایی نمایشگاه خوشنویسی «دست‌خط» در قالب برنامۀ «نوبهار کرمان» و هم‌چنین برپایی آیین «قدر قلم» که خوشنویسان فوق‌ممتاز کرمانی در شب قدر به کتابت سورۀ قدر پرداختند، گفت: انجمن خوشنویسان کرمان در برگزاری جشنوارۀ «تابستان کرمان» نیز در کنار معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان خواهد بود.

عبدالرضا میرحبیبی، رییس انجمن سینمای جوان کرمان هم بر اکران شبانۀ فیلم‌ در سینماهای کرمان در قالب جشنوارۀ «تابستان کرمان» تأکید کرد و گفت: تماشاخانۀ پارس، فیلم‌هایی که اسکار گرفته‌اند و سینما شهرتماشا هم سایر فیلم‌ها را در شب‌های تابستان نمایش خواهند داد.

وی از برگزاری جشنوارۀ فیلم‌های موبایلی نیز به‌عنوان یکی از دیگر برنامه‌هایی که می‌شود در حوزۀ سینما در قالب جشنوارۀ «تابستان کرمان» تعریف کرد، نام برد.

عماد محسنی تکلو، معاون سیما و منظر سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرمان نیز با بیان این‌که انجام یک‌سری کارهای کالبدی هم در قالب جشنوارۀ «تابستان کرمان» در شهر نیاز است، گفت: اصلاح نور معابر و نورپردازی ازجمله کارهایی است که باید در قالب این جشنواره در دستور کار قرار گیرد.

وی با تأکید بر این‌که باید برای جشنوارۀ «تابستان کرمان» محتوای مناسب تعیین شود، گفت: اکنون، زیست شبانه دو شکل دارد؛ ماشین و غذا که باید به انسان و فرهنگ تبدیل شود و برنامه‌ها انسان‌مدار باشد.

محسنی تکلو افزود: عابر پیاده و انسان‌محور بودن باید در جشنواره مدنظر قرار گیرد و مردم زیست شبانه تشویق شون

ارسال نظر