خوشنویسان کرمانی سوره قدر را کتابت کردند

خوشنویسان کرمانی سوره قدر را کتابت کردند

همزمان با شب شهادت مولی‌الموحدین، حضرت علی علیه‌السلام و شب پرفیض قدر، سوره‌ قدر توسط هنرمندان خوشنویس کرمانی به رشته‌ تحریر درآمد

شهردار کرمان در حاشیۀ این آیین ضمن تسلیت شهادت مولی‌الموحدین، حضرت علی علیه‌السلام، از حضور بیش از 25 نفر از خوشنویسان فوق‌ممتاز شهر کرمان در این آیین خبر داد.

سیدمهران عالم‌زاده گفت: آیین کتابت سوره مبارکه قدر، «قدر قلم»، یکی از برنامه‌های معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان در ماه مبارک رمضان است.

 

اجرای ‌برنامه‌های شاد در عید سعید فطر

شهردار کرمان با اشاره به سایر برنامه‌های معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان به مناسبت ماه مبارک رمضان گفت: ویژه‌برنامه ورود به ماه مبارک رمضان در فرهنگ‌سرای جان‌جهان، ویژه‌برنامۀ روزه‌اولی‌ها در فرهنگ‌سرای ماه بنی‌هاشم و جمع‌خوانی قرآن کریم در فرهنگ‌سراهای جان‌جهان، ماه بنی‌هاشم و خانه فرهنگ بوعلی، ازجمله دیگر برنامه‌های معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری به مناسبت ماه مبارک رمضان بوده است.

وی افزود: ویژه‌برنامه جشن میلاد امام حسن مجتبی علیه‌السلام نیز با عنوان «جشن بزرگ کریمانه» در فرهنگ‌سرای کوثر برگزار شده است.

عالم‌زاده ادامه داد: در این جشن با همکاری سازمان انتقال خون، پایگاه‌هایی برای اهدای خون، با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره)، پایگاهی برای اجرای طرح محسنین (اکرام ایتام) و با همکاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی -بخش اهدای عضو-  پایگاهی برای ثبت‌نام جهت اهدای عضو، در محوطۀ فرهنگ‌سرای کوثر برپا شد.

وی بیان کرد: هم‌چنین جشن میلاد امام حسن مجتبی علیه‌السلام در فرهنگ‌سراهای جان‌جهان و ماه بنی‌هاشم نیز برگزار شده است.

شهردار کرمان از برگزاری جشن میلاد امام حسن مجتبی علیه‌السلام در پارک شورا توسط معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان با کمک هیات‌های مذهبی خبر داد.

عالم‌زاده افزود: 700 متر بنر نیز به مناسبت ماه مبارک رمضان طراحی و در نقاط مختلف شهر نصب شده است.

وی ادامه داد: هم‌چنین به مناسبت عید سعید فطر، برنامه‌های شادی با حضور هنرمندان مطرح در دستور کار قرار دارد.

 

پیشرفت بیشتر در سایۀ جمعیت کسب می‌شود

محمد میرزایی از اساتید خوشنویسی کرمان نیز در حاشیۀ این آیین گفت: به مناسبت ماه مبارک رمضان و شب قدر، بر آن شدیم تعدادی از خوشنویسان کرمان را دور هم جمع کنیم تا سورۀ قدر را به شکل آزاد کتابت کنند.

وی افزود: حدود 25 نفر از خوشنویسانی که مدرک فوق‌‌ممتاز خود را دریافت کرده‌اند و تعدادی هم که در حال گذراندن دورۀ فوق‌ممتاز هستند، در این آیین حضور دارند.

میرزایی ادامه داد: این آثار به‌زودی در نمایشگاهی به نمایش گذاشته خواهد شد.

این استاد خوشنویسی دربارۀ سطح خوشنویسی کرمان گفت: هنرمندان کرمانی نه فقط در خوشنویسی، بلکه در تمام هنرها، به‌صورت فردی بسیار با استعداد هستند، اما مشکلی که در شهر ما وجود دارد که ریشۀ تاریخی هم دارد، این است که هنرمندان از فعالیت‌های گروهی پرهیز می‌کنند؛ بنابراین، هرچه بتوانیم به مناسبت‌های مختلف هنرمندان را دور هم جمع کنیم، موجب افزایش صمیمیت می‌شود و به تأسی از یک‌دیگر نیز به رشد بیشتری می‌رسند.

میرزایی با بیان این‌که در سایۀ همدلی، همراهی، محبت و دوستی، قطعاً شاهد پیشرفت بیشتری خواهیم بود، گفت: البته در خوشنویسی انزوا و گوشه‌نشینی نیاز است، اما به هر حال خوشنویسان باید در جمع قرار بگیرند تا آثارشان نمود داشته باشند، نقد شود و شاهد پیشرفت بیشتر هنرجویان و هنرمندان باشیم.

وی با قرائت این بیت شعر که از «خلاف آمد عادت بطلب کام که من/ کس به جمعیت از این زلف پریشان کردم،» گفت: خوشنویسان، آموزه‌های معرفتی و معنوی را در انزوا به‌دست می‌آورند، اما باید در جمع نیز حضور پیدا کنند؛ چراکه پیشرفت بیشتر در سایۀ جمعیت کسب می‌شود.

میرزایی افزود: جمعیت موجب می‌شود هنرمندان خوشنویسی نمایشگاه‌های بیشتری از آثار خود برپا کنند و هنرشان نمود بیشتری پیدا کند؛ بنابراین، در تلاش هستیم خوشنویسان از خلوت خوب و مناسبی که دارند، مقداری هم به سمت جمع مناسب بیایند تا بیشتر رشد کنند.

این استاد هنر خوشنویسی با بیان این‌که خوشنویسی هنری فردی است، گفت: کلمه، به تنهایی کاری نمی‌کند؛ باید جمله، بیت، غزل، مثنوی و کتاب شود؛ بنابراین، یک نفر، یک کلمه است و با جمع به پیشرفت خواهد رسید.

میرزایی افزود: انجمن خوشنویسان در تلاش است این دور هم بودن را افزایش دهد و از پراکندگی هنرمندان خوشنویسی جلوگیری کند.

 

حضور 40 نفر از خوشنویسان فوق‌ممتاز و ممتاز در آیین «قدر قلم»

رییس انجمن خوشنویسان کرمان هم در حاشیۀ این آیین گفت: انجمن خوشنویسان شعبه کرمان حدود 130 عضو ممتاز دارد که از این تعداد حدود 24 نفر دارای مدرک فوق‌ممتاز و سه نفر از این تعداد خانم هستند؛ ضمن این‌که دو نفر هم استاد هستند.

محمدرضا مؤمنی افزود: انجمن خوشنویسان همواره در مراسم و نمایشگاه‌های مختلف حضور دارند؛ ضمن این‌که در برنامه‌های معنوی مثل آیین امشب نیز همیشه حضور فعال داشته‌اند.

وی ادامه داد: در آیین کتابت سوره مبارکه قدر که امشب در حال برگزاری است، حدود 40 نفر از خوشنویسان فوق‌ممتاز و ممتاز حضور دارند.

مؤمنی از نمایش آثار این آیین در نمایشگاهی با هماهنگی معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

رییس انجمن خوشنویسان استان کرمان هم‌چنین گفت: انجمن خوشنویسان استان کرمان جزو انجمن‌های درجه یک کرمان است.

مؤمنی از برگزاری دو مجمع انجمن خوشنویسان خبر داد و گفت: خوشبختانه انجمن خوشنویسان استان کرمان اکنون به انسجام مطلوبی رسیده است.

وی افزود: پیشکسوتان هنر خوشنویسی باید همت کنند تا این انسجام بین خوشنویسان استان کرمان هم‌چنان ادامه داشته باشد و افزایش پیدا کند.   

لازم به ذکر است؛ آیین کتابت سوره مبارکه قدر «قدر قلم»، به همت فرهنگ‌سرای کوثر معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری و با همکاری انجمن خوشنویسان کرمان، همزمان با شب 21 ماه مبارک رمضان، برگزار شد.

محمدرضا احمدی

ارسال نظر