بیش از 1000 نفر را در شبکه شهروندی ثبت‌نام کرده‌ایم

بیش از 1000 نفر را در شبکه شهروندی ثبت‌نام کرده‌ایم

گفت‌و‌گو با مریم ایرانمنش، مدیر فرهنگ‌سرای ماه بنی‌هاشم

اشاره: گردهمایی شهروندان با هدف آموزش و مشارکت هرچه بیشتر آن‌ها در مدیریت شهری، ازجمله کارکردهای فرهنگ‌سراها و خانه‌های فرهنگ و از ارکان توسعۀ اجتماعی است؛ به همین جهت، توسعۀ مراکز فرهنگی یکی از برنامه‌هایی است که در دستور کار شهرداری کرمان قرار دارد. فرهنگ‌سرای ماه بنی‌هاشم (علیه‌السلام) نیز در راستای همین هدف در سال 96 در محلۀ کم‌برخوردار قمر بنی‌هاشم (علیه‌السلام) راه‌اندازی شد و تاکنون، اقدامات قابل توجهی در راستای وظایفی که برعهده دارد، انجام داده است. برای آگاهی از فعالیت‌های این مرکز، با مریم ایرانمنش، مدیر فرهنگ‌سرای ماه بنی‌هاشم علیه‌السلام گفت‌و‌گو کردیم.

 

خانم ایرانمنش! لطفا مختصری از پیشینۀ‌ فرهنگ‌سرای ماه بنی‌هاشم(علیه‌السلام) بیان کنید.
فرهنگ‌سرا، یکی از زیر ساخت‌های مهم فرهنگی محسوب می‌شود که در کنار مراکز آموزشی و کتابخانه‌ای می‌تواند نقش مؤثری در پویایی فرهنگ جامعه ایفا کند.
بخشی از بار فرهنگی جامعه، بر دوش شهرداری است و شهرداری کرمان در این راستا در کنار رسالت اصلی خود، به امور فرهنگی نیز توجه جدی دارد؛ بنابراین، با ایجاد فرهنگ‌سراها سعی کرده در این زمینه گام بردارد؛ ضمن این‌که توجه به تقویت و توسعه فرهنگ‌سراها نیز از اموری است که شهرداری‌ کرمان مدنظر دارد.
فرهنگ‌سرای ماه بنی‌هاشم (علیه‌السلام) یکی از مراکز فرهنگی شهرداری کرمان است که به متراژ 3500 مترمربع و با زیربنایی حدود 700 مترمربع، در شهرک بنی‌هاشم، واقع شده است. این فرهنگ‌سرا که در دوم مردادماه 96 به بهره‌برداری رسید، در این مدت کوتاه توانسته به‌خوبی رسالت خود را به انجام برساند.

 رویکرد فعلی فرهنگ‌سرای ماه بنی‌هاشم چیست و استقبال عمومی از برنامه‌های این مرکز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
به‌طور خلاصه مأموریت ما در فرهنگ‌سرای ماه بنی‌هاشم (علیه‌السلام)، ايجاد زمينۀ مناسب‌ براي‌ خلاقيت‌ هنري‌ و علمی، توجه‌ به‌ مسایل‌ اجتماعي‌، ارتباط‌ طبقات‌ مختلف‌ سنی و تقويت‌ نهادهای‌ اجتماعی‌ برای به‌وجود آوردن‌ رفتار مشترك‌ گروهی‌، آموزش و توانمندسازی بانوان محله، بيداركردن‌ استعدادها‌ی پنهان‌، آموزش شهروندی، فراهم کردن زمینۀ مشارکت‌های مردم، تعیین اولویت‌ها و نیازسنجی‌های محلی و ارتقای جایگاه فرهنگی و اجتماعی محله‌ است.
هم‌چنین مجموعه‌های فرهنگی با ایجاد فرصت‌های گذاران اوقات فراغت، در واقع پاسخ‌گوی سه مسألۀ مهم آموزش مستقیم، آموزش غیرمستقیم و فرصت کسب مهارت هستند که ارتقای ذهنی و فرهنگی را در پی دارد و فرهنگ‌سرای ماه بنی‌هاشم نیز سعی دارد رسالت خود را در این زمینه به‌خوبی به انجام برساند.  

 با توجه به این‌که محلۀ بنی‌هاشم، نخستین محله‌ای بود که انتخابات شوراهای اجتماعی محله در آن برگزار شد، نظر شما در خصوص این شوراها چیست؟
شهرداری کرمان با برگزاری انتخابات شوراهای اجتماعی محله، گام بزرگی در راستای سامان دادن به امور محله‌ها برداشته است. توجه به خواسته‌ها و نظرات مردم و هم‌چنین مشارکت آن‌ها در مدیریت شهری به‌ویژه محله‌ها، برای شهروندان اهمیت زیادی دارد که این مهم با اجرای طرح شوراهای اجتماعی محله، محقق می‌شود و در این راستا فرهنگ‌سرای ماه بنی‌هاشم(علیه‌السلام) با برگزاری جلساتی برای تبیین این شوراها، کمک کرد تا اجرای طرح شوراهای اجتماعی محله و برگزاری انتخابات آن، هرچه بهتر اجرا شود.

 نظر شما در رابطه با شبکه شهروندی و اقدامات انجام شده در این رابطه چیست؟
شبکه شهروندی، در راستای تحقق شهر هوشمند در دست اجراست. صدور کارت شهروندی با هدف سهولت و یکپارچگی در ارایۀ خدمات فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان، ازجمله اقدامات معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان است که شهروندان می‌توانند با استفاده از این کارت، با هزینه‌های بسیار کم، از خدمات فرهنگی اجتماعی مراکز فرهنگی شهرداری استفاده کنند. فرهنگ‌سرای ماه بنی‌هاشم نیز یکی از این مراکزی است که در حال نام‌نویسی و ثبت‌نام شهروندان در شبکۀ شهروندی است و تاکنون بیش از 1000 نفر در این فرهنگ‌سرا، در شبکه شهروندی ثبت‌نام کرده‌اند.

 در رابطه با آموزش‌های فرهنگ‌سرای ماه بنی‌هاشم توضیح دهید.
در فرهنگ‌سرای ماه بنی‌هاشم، علاوه بر کارگاه‌های آموزشی خانوادۀ سالم و مهارت‌های خانواده، باشگاه کتابخوانی، دوره‌های مشاوره رایگان و برنامه‌های متعدد دیگر در زمینه‌های هنری، علمی و ورزشی برگزار کرده‌ایم که از ابتدای سال‌جاری 300 نفر در کلاس‌های هنری، 1450 نفر در کلاس‌های ورزشی و 1250 نفر در دوره‌های علمی این فرهنگ‌سرا شرکت کرده‌اند. درمجموع امسال حدود 3000 نفر در کلاس‌های این فرهنگ‌سرا حضور داشته‌اند.

 در فرهنگ‌سرای ماه بنی‌هاشم، چه برنامه‌های شاخصی در دستور کار دارید؟
به‌طور کلی پرداختن به برنامه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی، پرکردن اوقات‌ فراغت‌ جوانان به‌ بهترين‌ نحو و توجه‌ به‌ تقاضاهای مردم‌ به‌ویژه جوانان و برآورده کردن نيازهای‌ واقعی‌ آن‌ها، ازجمله برنامه‌های‌ این فرهنگ‌سراست.
هم‌چنین برای پُر کردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان محله و شناسایی و معرفی استعدادهای آن‌ها، برنامه‌های متنوع و متعددی در دست اجرا داریم که برنامه‌ریزی و کارهای اولیۀ آن شروع شده و به‌زودی اجرا خواهد شد.
ارتقای سطح آگاهی شهروندان نسبت به معضلات اجتماعی و فرهنگی منطقه، انعکاس فعالیت‌ها در جهت جذب خیران برای یاری رساندن به منطقه، تلاش در جهت رشد و تعالی جوانانِ بااستعداد و آسیب‌پذیر، تعامل و هم‌فکری با اساتید صاحب‌نظر دانشگاهی در رشته‌های گوناگون با هدف توانمندسازی شهروندان این منطقه، توجه به شعائر و پاسداری از ارزش‌های دینی و فرهنگی و ترویج آن‌ها، آماده‌سازی وسایل و امکانات و برگزاری همایش‌ها و جشن‌ها در مناسبت‌های مختلف، برگزاری کلاس‌های آموزشی، برگزاری اردوهای سیاحتی- زیارتی و تفریحی، برگزاری برنامه‌ها و جُنگ‌های شادی به‌منظور افزایش روحیۀ نشاط اجتماعی در بین شهروندان و برگزاری کارگاه‌های کارآفرینی به‌منظور توانمندسازی شهروندان منطقه، ازجمله برنامه‌های در دست اجرای این فرهنگ‌سراست.
علاوه بر تمام این موارد، آموزش فرهنگ شهروندی نیز به‌صورت ویژه در دستور کار قرار دارد.

 سخن آخر.
ابتدا به‌سوی همۀ اهالی عزیز محلۀ بنی‌هاشم، شهردار محترم و فهیم منطقه یک، جناب مهندس خیاط‌زاده و شهردار افتخاری محله، جناب آقای مهدوی، فعالان فرهنگی، اجتماعی و مذهبی و همۀ تشکل‌های مردم‌نهاد برای همکاری هرچه بیشتر با این فرهنگ‌سرا دست یاری دراز می‌کنیم.
در پایان جا دارد از فعالیت‌های همکارانم خانم‌ها شهلا پورامیری، آیدا خوارزمی، محبوبه شیخ‌پور و آقایان رضا شجاعی، رضا چناریان، محمد رنجبر، محمد باقری و علی مهدی‌آبادی که در خصوص اجرای برنامه‌های این مرکز تلاش کرده‌اند، تشکر و قدردانی می‌کنم

ارسال نظر